Seriály - podrubrika Společné dědictví aneb Židovské kořeny eucharistie
Amen ?Amen? patří mezi hebrejské termíny, které byly pečlivě zachovány v křesťanské liturgii ? vedle takových jako Alleluja, Hosanna, Sabaot, Cherubín, Serafín, nemluvě o celé řadě jmen hebrejského původu, počínaje od samotného jména Ježíš. Zdá se, že liturgické užití hebrejského jazyka bylo ... Anamnéze Velmi důležité místo ve velké eucharistické modlitbě, neboli v anafoře nebo mešním kánonu, patří anamnézi. Je to slovo řeckého původu, které znamená ?připomínka? nebo ?vzpomínka? a označuje modlitbu připomínající Kristovu smrt a zmrtvýchvstání, kterou celebrant ... Sanctus Ve velké eucharistické modlitbě nacházíme text v plném znění převzatý ze Starého zákona. Podle prvního slova latinské verze je nazýván Sanctus. Na Východě i na Západě se zpívá po prefaci. Začíná slovy serafínů... Dialog před prefací Velká eucharistická modlitba, zvaná též anafora nebo kánon mše svaté ? jak na Západě, tak i na Východě začíná vždy úvodním dialogem. Také ten má analogie v biblické a židovské tradici.
Ve Starém Zákoně začíná úvodem toho druhu kající liturgie, ... Vyznání Eucharistie řecky znamená ?díkuvzdání?. V semitských jazycích ? jako je hebrejština nebo aramejština ? slovo ?děkovat? má stejný slovní základ jako ?vyznávat?. V hebrejštině je to ... Beraka Nejtypičtější formou židovské modlitby je beraka ? tedy ?požehnání?. Výraz je odvozen z trpného příčestí slovesa barak ?žehnat?. Po slovech ?Kéž je požehnán Hospodin? je vždy uveden důvod, proč se mu vzdává díky a chvála. S nejstaršími dvěma příklady ... Pascha Pán Ježíš ustanovil Eucharistii v době židovské paschální večeře. Pascha připomíná vyvedení Izraelitů z egyptského otroctví, nejdůležitější událost v dějinách Vyvoleného národa. Měla zásadní význam pro samotnou existenci tohoto národa, který se utvořil ... Svatyně Eucharistie je obětí Nové smlouvy ? zpřítomnění jediné novozákonní oběti, totiž oběti kříže, ve které Kristus obětoval Otci sebe sama. Oběti Staré Smlouvy byly přinášeny v jeruzalémském chrámu. Oltář stál na nádvoří pod širým nebem. Obětovala se rituálně zabíjená zvířata nebo pokrmy...
Synagoga V roce zasvěceném eucharistii stojí za to připomenout, že Pán Ježíš ustanovil tuto svátost v židovském náboženském prostředí. Účastníky první mše svaté v historii byli Židé ? nejen v etnickém smyslu, jako lidé židovské národnosti, ale také ? a to je v tomto případě důležitější ? v náboženském významu, jako vyznavači judaismu...
|