Vatikán.
V těchto dnech pozval papež do Vatikánu představitele několika stovek alternativních uskupení, sdružení a hnutí, aby diskutovali o základních sociálních tématech obyčejného člověka, shrnutých třemi slovy „práce, příbytek a půda“. Je to v pořadí již třetí setkání na této úrovni, naposledy se konalo loni během návštěvy papeže v Bolívii. Drtivou většinu z dnešních pěti tisíc účastníků setkání v aule Pavla VI. netvořili politici, nýbrž sociální aktivisté různého náboženského, nezřídka i zcela nenáboženského přesvědčení. Výjimkou byl bývalý uruguayský prezident José Mujica, který jak známo, žil v době svého úřadování jen ze třetiny svého prezidentského platu, protože zbytek dával na dobročinné účely.
Papež jako obvykle při těchto příležitostech pronáší zásadní a obsáhlé promluvy. Z té dnešní vybíráme pár ukázek:
„Kdo tedy vládne? Peníze. Jak vládnou? Bičem strachu, nerovnosti, hospodářského, sociálního, kulturního a vojenského násilí, které vyvolává stále větší násilí v rostoucí a zdánlivě nekonečné spirále. Kolik bolesti, kolik strachu! Existuje tu, jak jsem nedávno řekl, základní terorismus, který vychází z globální kontroly peněz na zemi a ohrožuje celé lidstvo. Z tohoto základního terorismu se sytí všechny odvozené terorismy – jako narkoterorismus, státní terorismus a onen typ terorismu, který někteří chybně nazývají etnický nebo náboženský. Avšak žádné náboženství ani žádný národ nejsou teroristické. Je pravda, že na všech stranách existují malé extrémistické skupiny. Avšak terorismus začíná tehdy, když „vyháníš pryč zázrak Stvoření, muže a ženu, a na jejich místo stavíš peníze“ (Tisková konference cestou z Polska, 31.7.2016). To je teroristický systém.
Téměř před sto lety Pius XI. předpovídal vzestup globální hospodářské diktatury, kterou nazval „mezinárodním finančním imperialismem“ (Quadragesimo anno, 15.5.1931,109). Mluvím o roce 1931! Aula, v níž se nyní nacházíme, nese jméno Pavla VI. Právě on před necelými padesáti lety odsoudil „nový a nepřípustný faktor hospodářské nadvlády s důsledky v oblasti sociální, kulturní i politické“ (Octogesima adveniens, 14.5.1971, 44). Psal se rok 1971… Jsou to tvrdá, avšak spravedlivá slova mých předchůdců, kteří zpytavě pohlíželi na budoucnost. Církev a proroci o tom vypovídají už tisíciletí, avšak dnes, kdy popisované jevy dosahují nevídaného rozměru, velmi pohoršuje, že to po nich opakuje také současný papež. Sociální nauka církve jako celek a učení mých předchůdců se bouří proti modle financí, která panuje, aniž by sloužila, tyranizuje a terorizuje lidstvo.“
V souvislosti s alternativními hnutími mluvil papež o dvou rizicích, kterým jsou vystavena, totiž zaškatulkování a korupce. K tomu druhému řekl:
„Jako není politika otázkou „politiků“, tak není korupce výlučnou neřestí politiky. Existuje korupce v politice, korupce v podnikání, korupce ve sdělovacích prostředcích i v alternativních hnutích. Je na místě říci, že existuje korupce, která koření v některých oblastech ekonomického života, zejména ve finančnictví a má menší ohlas ve zpravodajství nežli korupce, která souvisí přímo se sociální a politickou oblastí. Je na místě říci, že korupční kauzy jsou často probírány se špatným úmyslem. Je však na místě také objasnit, že ti, kdo zvolili život služby, mají jednu povinnost navíc, která se váže k k poctivosti, s níž si má v životě počínat každý člověk. Měřítko je velmi vysoké. Povolání služby je třeba žít se silným smyslem pro odříkání a pokoru. Platí to pro politiky, ale také pro sociální pracovníky i pro nás pastýře.
Každému, kdo přilnul příliš k materiálním věcem nebo k zrcadlu, má rád peníze, honosné hostiny, přepychové domy, vybrané šaty, luxusní auta - bych poradil, aby se snažil pochopit, co se děje v jeho srdci, a modlil se k Bohu, aby jej z těchto pastí vysvobodil. A abych parafrázoval jednoho bývalého latinskoamerického prezidenta, který je nyní zde: kdo má náklonnost k těmto věcem, ať prosím nechodí do politiky, nezapojuje se do sociálních organizací či alternativních hnutí, protože by způsobil mnohé škody sobě i bližnímu a pošpinil by ušlechtilou věc, o kterou se zajímá. A ať nechodí ani do semináře...
PLNÉ ZNĚNÍ papežovy promluvy k alternativním hnutím je ZDE
(RaVat)