Vatikán.
Ve Vatikánu byla dnes na tiskové konferenci představena nová encyklika Benedikta XVI. Nese název ?SPE SALVI facti sumus? ? Nadějí jsme spaseni. Vychází z listu apoštola Pavla Římanům. Odvolává se i na list Židům, který ukazuje na to, že víra vede člověka k novému pojetí života.
Spása podle křesťanské víry, vysvětluje v úvodu Svatý otec, ?je nám nabízena ve smyslu naděje, kterou jsme dostali, věrohodné naděje, v jejíž síle můžeme čelit naší současnosti.?
Benedikt XVI. zdůrazňuje, že evangelium není jen zpráva o věcech, se kterými se můžeme seznámit, ale je zvěstí, která je zdrojem faktů a mění život.
?Temná brána času, budoucnosti, je otevřená dokořán. Kdo má naději, žije jinak, byl mu darovaný nový život.? Svatý otec připomíná, že Ježíš nepřinesl světu ?společensko - revoluční odkaz.? Ani nebyl ?bojovníkem za politické osvobození.? Přinesl ?něco úplně jiného, (...) setkání s živým Bohem, (...) setkání s nadějí, která byla silnější než utrpení otroctví a která zevnitř proměnila život a svět.?
Jak zdůraznil mluvčí Svatého Stolce otec Federico Lombardi, ? abychom mohli věrně kráčet k cíli, čelíc únavě a nejasnostem současnosti, potřebujeme věrohodnou a opravdovou naději, to znamená naději, která nevychází z prázdných slov nebo subjektivních postojů, ale naději, která skutečně změní náš život. Naději, jejíž posledním cílem je ponořit se do nekonečné lásky Boha, obejmout ho a být s ním v objetí, ne jako jednotlivci, ale spolu. V setkání, které přinese spravedlnost, život a spásu, narozdíl od všech nespravedlností a absurdit dějin tohoto světa.?
Podle otce Lombardiho se Benedikt XVI. dotkl jednoho z nejnaléhavjejších a nejdramatičtějších problémů dnešní doby. Neomezuje se jen na povrchní popis beznaděje, která je ve světě rozšířená, ale pokorně a zároveň odvážně reaguje na mnoho záhladních otázek.
Text v latině, italštině, francouzštině, angličtině, němčině, španělštině, portugalštině a polštině na dnešní tiskové konferenci představili kardinálové Georges Marie Martin Cottier, dominikán, emeritní teolog papežského domu, a Albert Vanhoye, jezuita, emeritní profesor novozákonní exegeze na Papežském biblickém institutu.
Kardinál Vanhoye, na dnešní dopolední tiskové konferenci mimo jiné řekl:
?Tato nová encyklika nám opět ukazuje papeže jako hlubokého teologa a zároveň jako pastýře, který vnímá potřeby svého stáda a to ve velmi detailních úvahách týkajících se vztahů křesťanské naděje a víry. Nejen při srovnávání vývoje moderní mentality s křesťanskou nadějí nalézáme velká a působivá svědectví naděje, už z dob sv. Augustina žijícího v dramatickém období, až do dob nedávných, jako svaté Josefiny Bakhity, Afričanky z 18 století, která se ve svých devíti letech stala otrokyní, byla týrána krutými majiteli, ale osvobozena a znovuzrozena do naděje díky setkání s Bohem křesťanů, spasitelem plným lásky.?
?V krátkém úvodu encykliky je zdůrazněna důležitost naděje, což se dále několikrát opakuje. Abychom se mohli postavit čelem realitě se všemi svými problémy a těžkostmi, máme naprosto nezbytně za potřebí naději, naději opravdu platnou a pevnou.?
Kardinál Cottier, řekl při dopolední představení encykliky novinářům:
?Rozsáhlá meditace o naději, základní dimenzi křesťanské existence, kterou přináší encyklika Spe salvi, jež mám to potěšení vám teď představit, obsahuje ve své kráse a síle osvobození také pozvání k hlubokému přemítání o duchovní situaci naší doby, a odvolává se na mnohá svědectví velkých osobností moderní epochy. Musíme zdůraznit, že encyklika se nezabývá jen nadějí, ale také vírou. Především Dopis židům, ze kterého rozjímání vychází, prezentuje určitou definici víry, která úzce spojuje tuto ctnost s nadějí.?
Neoficiální pracovní překlad encykliky Benedikta XVI. ?Spe salvi facti sumus? bude na našich internetových stránkách uveřejněn během příštího týdne.
(MaS)