Vatikán.
Role katolické školy ve společnosti byla předmětem prezentace, na níž kard. Grocholewski představil ve vatikánském tiskovém středisku nový dokument Kongregace pro katolickou výchovu nazvaný ?Výchova v katolické škole. Poslání společné zasvěceným osobám a věřícím laikům?. Prefekt zmíněné Kongregace kard. Zenon Grocholewski přitom řekl, že účelem dokumentu je povzbudit společně věřící laiky i zasvěcené osoby v jejich výchovném poslání a odpovědět s obnovenou kompetencí na výzvy školství, jehož důležitost ?vysvítá z kontextu sociální, kulturní a náboženské komplexnosti dnešní doby, v níž vyrůstají nové generace?.
Kard. Grocholewski přitom - mimo jiné - řekl:
?Kontext dnešního školství je poznamenán hlubokými rozpaky. Školství, zejména západní, zakouší šířící se únavu mezi učiteli, kteří ztrácejí motivaci a ve svém vychovatelském poslání prožívají frustraci. Mezi velmi znepokojivá znamení patří také růst násilí na školách a mezi dospívajícími, jakož i obtíže v rodinách, které jsou jako první zodpovědné za výchovu dětí a mají být aktivní součástí školské výchovy. Kromě toho jsme svědky ztráty smyslu pro výchovu, což se úzce pojí se ztrátou hodnot, zejména těch, které podporují životní rozhodnutí, rodinu, práci a mravní volbu jako takovou. Výchova tedy rovněž trpí zly, která zraňují naše společnosti: rozšířený subjektivismus, morální relativismus a nihilismus.?
S ohledem na to ? zdůraznil kardinál Grocholewski ? katolická pedagogická tradice mocně zdůrazňuje ústřední postavení osoby a její integrální formaci, podporovanou lidskými, duchovními a náboženskými hodnotami.
V současné době je více než miliarda dětí ve školním věku a 58 milionů je učitelů. V tomto obrovském světě školství působí 250 tisíc katolických škol, které navštěvuje 42 milionů žáků pod vedením asi 3 a půl milionů vychovatelů. Kromě toho existují další tisíce katolických učitelů, mezi nimiž i mnohé zasvěcené osoby, které vyučují v mnoha státních školách.
Katolické školy působí ve všech zeměpisných oblastech, i tam, kde se nedostává náboženské svobody, nebo kde jsou sociálně a ekonomicky znevýhodněné, a to s udivující schopností odpovídat na nouzi a potřeby formace i přes někdy velice závažné obtíže. Katolická škola se podílí na poslání církve a církev není nikdy cílem sobě samé. Katolická škola tedy existuje pro celý svět.
(mig)