Drazí bratři a sestry,
Vrátil jsem se před chvílí z vězení pro mladistvé v Casal del Marmo v Římě, kam jsem se vydal na návštěvu tuto čtvrtou neděli postní, zvanou latinsky
Laetare, tzn. ?vesel se? podle prvních slov vstupní antifony mešní bohoslužby. Dnes nás liturgie vybízí k radosti, protože se blíží Velikonoce, den vítězství Krista nad hříchem a smrtí. Avšak kde jinde nalézt křesťanskou radost než v Eucharistii, kterou nám Kristus zanechal jako duchovní Pokrm na naší pouti po této zemi? Eucharistie sytí ve věřících každé doby onu hlubokou radost, která vytváří jednotu lásky a pokoje a má původ ve společenství s Bohem a s bratřími.
Minulé úterý byla zveřejněna posynodální apoštolská exhortace Sacramentum caritatis, jejímž vlastním tématem je Eucharistie jako pramen a vrchol života a poslání Církve. Sebral jsem v ní plody XI. generálního zasedání Biskupské synody, která se konala ve Vatikánu v říjnu roku 2005. Počítám s tím, že se k tomuto důležitému textu ještě vrátím, ale již nyní chci zdůraznit, že je výrazem víry univerzální Církve v Eucharistické tajemství, a tvoří kontinuitu s 2. vatikánským koncilem a magisteriem mých ctihodných předchůdců Pavla VI. a Jana Pavla II. Tímto dokumentem jsem mimo jiné chtěl vynést na světlo jeho vnitřní spojení s encyklikou Deus caritas est: a proto jsem jako jeho název Sacramentum caritatis, zvolil tuto krásnou definici Eucharistie od svatého Tomáše Akvinského (srov. Summa Theol.., III,q.73,a.3,ad 3) ?svátost lásky?. Ano, v Eucharistii nám Kristus chtěl darovat svou lásku, která jej přivedla k oběti svého života na kříži pro nás. Při Poslední večeři, když umyl nohy svým učedníkům, nám Ježíš nechal přikázání lásky: ?Jako jsem já miloval vás, tak se navzájem milujte i vy? (Jan 13,34). Ale poněvadž je to možné pouze tehdy, zůstaneme-li ve spojení s Ním, jako ratolesti na vinném kmeni (srov. Jan 15,1-8), rozhodl se On sám, že zůstane mezi námi v Eucharistii, abychom mohli zůstávat v Něm. Když se tedy ve víře sytíme jeho Tělem a jeho Krví, může jeho láska přecházet do nás a učinit nás schopnými vydat vlastní život za bratry (srov. 1 Jan 3,16). Odtud pramení křesťanská radost, radost lásky.
Výjimečnou ?Eucharistickou ženou? je Maria, mistrovské dílo božské milosti: láska Boha ji učinila neposkvrněnou ?před ním v lásce? (srov. Ef 1,4). Vedle Ní Hospodin postavil jako Vykupitelova Ochránce svatého Josefa, jehož liturgická slavnost připadá na zítřek. Prosím tohoto velkého Světce o přímluvu především za to, aby Boží lid věřil, slavil a žil s vírou eucharistické Tajemství, byl proniknut Kristovou láskou a rozšířil její plody radosti a pokoje na celé lidstvo.
Přeložil Milan Glaser
Další články z podrubriky Angelus