Řím.
Sympozium o náboženském rozměru svobody člověka se koná v těchto dnech na Papežské univerzitě Svatého Kříže v Římě. Zorganizoval je Actonský ústav bádání o náboženství a svobodě. Jednu z přednášek zde pronesl také kard. Julián Herranz, který donedávna předsedal Papežské radě pro výklad právních textů. Ten označil za hlavní hrozbu náboženské svobody dva velké fundamentalismy: náboženský a laicistický.
Náboženský fundamentalismus je vlastně monismus, který ztotožňuje politickou skutečnost s náboženskou. Stává se tak překážkou nejen pro náboženskou svobodu, která nespočívá jen ve svobodě vyznání, ale také ve svobodě svědomí a možnosti změnit dokonce i náboženství, pokud někdo ve svědomí usoudí, že pravda leží někde jinde. V tomto smyslu chápu náboženský fundamentalismus možná nejen jako hrozbu, ale i jako těžkost. V mezi-náboženském dialogu musíme hledat cesty rozumu a víry, jak nám to připomíná Benedikt XVI. V tomto smyslu je třeba vést dialog s našimi bratry muslimy za účelem vzájemného respektování důstojnosti osoby a náboženské svobody.
Na druhé straně laicistický fundamentalismus či jinými slovy diktatura relativismu představuje negaci transcendentního a náboženského rozměru člověka. Nejde tu o nenáboženské státní zřízení, které je samo o sobě dobrem, protože stát nevyznává víru. Víru vyznávají lidé. Neměl by však také odporovat víře či náboženství ve snaze odstranit ji z veřejného života. Tím laicistický fundamentalismus zasahuje do základního práva člověka, kterým je náboženská svoboda. Tu hlásá nejen katolická církev, ale je také vtělena do Všeobecné deklarace práv člověka (čl.18).
(mig)