Jak už jsme v řekli v našich předchozích pořadech zapadlá vesnička Manoppello, kterou dnes navštívil Benedikt XVI., je cílem poutníků už bezmála pět set let z důvodů tajemstvím opředé relikvie, kterou zdejší svatyně uchovává a která je známa pod názvem rouška Svaté Tváře, podle obrazu tváře, který je viditelný na této roušce neznámým způsobem, to jest beze stop po jakýchkoli barvivech, nezbytných k malování nebo barvení tkanin. Tato rouška se stala poměrně nedávno předmětem bádání různých historiků a vědců, kteří nenašli žádné racionální vysvětlení těchto otázek, podobně jako u Turínského plátna.
Vedle této roušky z Manoppella existuje ještě další, tzv. mandylion, což je řecký výraz pro roušku, která je uchovávána v italském Janově a která měla vzniknout - podle apokryfních spisů a církevního historika ze 4.století Eusebia - ještě za života Ježíšova jako dar pro krále Abgara z města Edessa, který chtěl vidět Ježíšovu podobu.
Poslední výzkumy zejména německého historika o.Pfeiffera však ukazují, že právě rouška z Manoppello by mohla být onou roušku, o které se říká v Janově evangeliu, že byla položena při pohřbu na Ježíšově hlavě, ale v den Ježíšova zmrtvýchvstání byla nalezena na jiném místě než pruhy plátna, v nichž bylo uloženo Ježíšovo tělo a které jsou dnes označovány jménem Turínské plátno. Popisy a zmínky o obou těchto relikviích, které původně zřejmě byly uchovávány společně, se táhnou celými dějinami křesťanství od Blízkého východu, Malé Asie přes Konstantinopol, Řím a další místa v Evropě. Nejsou však natolik souvislé a jednoznačné, že by neumožňovaly různé výklady. A to je vlastně ? mimo jiné - důkazem toho, že na hmotných relikviích, byť by se měly vázat k osobě, která stojí v centru katolického náboženství, se ani ve středověku nelpělo absolutně a už vůbec ne pověrečně.
Rouška Svaté Tváře z Manoppella o velikosti 17 x 24 centimetrů je z velmi jemné tkaniny a je zcela průhledná. Pouze za určitého vhodného osvětlení ukazuje - a to ze všech stran - obraz mužské tváře s vousy a vlasy, otevřenýma očima a s mírně pootevřenými ústy, převažující barvou je hnědá, rty jsou do červena. Rouška je uchovávána v relikviáři ze 17.století mezi dvojitým sklem, a její první zmínka v souvislosti se zcela bezvýznamnou vesničkou Manoppello ve střední Itálii v kraji Abruzzo pochází z poloviny 17.století, kdy se dostala do rukou otcům kapucínům, kteří ji zde vystavili a dodnes uchovávají.
Svatý otec se vydal do Manoppella z Castel Gandolfo vrtulníkem v pátek v 9 hodin dopoledne spolu se svými nejbližšími spolupracovníky. Po asi hodinovém letu přistáli na nádvoří tohoto poutního místa, nacházejícího se uprostřed zalesněněného pohoří Apenin. Na nádvoří, kde Benedikta XVI. čekaly již od časného rána tisíce lidí spolu s církevními i politickými autoritami tohoto regionu, se Svatý otec neplánovaně obrátil nejprve k nim, když řekl:
?Díky za toto vaše srdečné přijetí. Vidím, že Církev je velkou rodinou, a kde je papež, shromažďuje se rodina s velkou radostí. Pro mne je to znamení živé víry a radosti, kterou dává víra, společenství, a pokoj, který vytváří víra. Jsem vám velice vděčný za toto přijetí a za to, že vidím celou krásu jihu Itálie zde na vašich tvářích.
...
My všichni ? jak říkají Žalmy ? hledáme Hospodinovu Tvář. A to je smyslem i této mé návštěvy, abychom se společně snažili stále lépe poznávat Pánovu Tvář a v Pánově Tváři nalézali tuto sílu lásky a pokoje, která nám ukazuje cestu našeho života.
?
Potom se Svatý otec odebral do kaple Nejsvětější svátosti k tiché adoraci. Zde je také umístěna Rouška Svaté Tváře, před níž setrval několik minut. Potom se setkal s místní církví v čele s jejím biskupem Mons. Bruno Fortem, který je v Itálii známým teologem, a také - jak dnes Benedikt XVI. řekl - ? dlouholetým přítelem papeže?. Po přivítání arcibiskupem Mons. Forte, který pozdravil papeže jménem celé místní církve, následovala promluva Benedikta XVI., který řekl:
Celou PROMLUVU BENEDIKTA XVI. můžete najít
ZDE
Potom Svatý otec navštívil přilehlý konvent otců kapucínů a kolem 11 hodiny se vydal na cestu zpět. Návštěva papeže trvala zhruba dvě hodiny. Svatý otec přistál v Castel Gandolfo asi půl hodiny po poledni.
Další články z podrubriky Cesty mimo Itálii
(mig)