Vatikán.
V kapli Redemptoris Mater pronesl dnes dopoledne první postní homilii P. Raniero Cantalamessa, kazatel papežského domu. Tématem první meditace byly události spojené s bolestí a utrpením Ježíše Krista v Getsemanské zahradě. (v duchu úryvku z evangelia:?Ježíš upadl do smrtelné úzkosti a modlil se ještě usilovněji?? Lk 22,44)
Jak zdůraznil otec Cantalamessa, v tomto bodě, kdy nejcitelněji prožíváme úzkost a bolest s Kristem, spočívá základ křesťanské víry. Utrpení a smrt však nemůže zůstat bez vztahu k události vzkříšení. Zatímco však vzkříšení je tím, k čemu se upírá naše naděje, skutečnost utrpení a smrti zůstává základní veličinou v tomto našem životě.
?Ve křtu jsme byli ponořeni do smrti Ježíše Krista (Řím 6,3) a spolu s ním pohřbeni, a to co se jednou událo mysticky při křtu, musí se uskutečňovat existenciálně v našem životě. Musíme se očistit v jeho krvi, projít jeho utrpením, abychom tím došli k obnově, obrácení a proměně. Blah. Alžběta z Foligna píše: Nechala jsem se pohřbít do Kristova utrpení, a byla mi dána naděje, že v něm naleznu také mé osvobození.?
V další části se otec Cantalamessa věnoval podrobné exegesi jednotlivých částí evangelia, které popisují Ježíšovy chvíle v Getsemanské zahradě, které popisují dokonalou cestu Kristovy identifikace s vůlí Otce.
?Lidský život je provázen mnoha malými chvílemi prožívanými v Getsemanské zahradě. Příčiny mohou být různé, od fyzické bolesti až po ztráty smyslu a víry v Boha, to, co světci nazývají ?Temná noc ducha.? Ježíš nás učí první věc, kterou máme v těchto případech dělat: obracet se k Bohu v modlitbě. Ježíš se v této chvíli neobrací k apoštolům, aby ho utěšovali hezkými slovy, ale aby se s ním modlili. Říká jim: ?Nemohli jste ani hodinu se mnou bdít? Bděte a modlete se?? (Mt 26,40).?
Na závěr pak pater Cantalamessa připomněl myšlenku sv.Lva Velikého, kterou rozvíjí ve svých esejích také filosof Pascal: ?Kristus bude v agónii až do konce světa. Během této doby nemůžeme spát??
Místo, kde se s Kristem můžeme nejintenzivněji setkat v celé plnosti jeho utrpení a vzkříšení, lidství a Božství, je Eucharistie, dodal Raniero Cantalamessa.
(pec)