Vatikán.
Počet katolíků na světě vystoupil na 1 miliardu 98 milionů. Vzrostl také počet kněží a seminaristů, zejména v zemích Asie a Afriky. Obavy nepřestává budit pokles zasvěcených povolání v Evropě. Vyplývá to z údajů vatikánské ročenky - Annuario pontificio 2006, kterou dnes dopoledne představil Benediktu XVI. kardinál Angelo Sodano.
Na konci roku 2004 představovali katolíci 17,1% více než šesti miliardové světové populace. Vzhledem k většímu demografickému přírůstku nekatolíků je to o jednu desetinu procenta méně než o rok dříve. V absolutních číslech ovšem přibylo katolíků o 12 milionů, tedy celkem téměř 1 miliarda sto milionů. Počet kněží se v roce 2004 zvýšil o 440 (441). Situace se ovšem v různých kontinentech velmi liší. Nejvíce kněží ? přes 1400 (1422) ? přibylo v Asii, a 840 v Africe. V Americe a Oceánii k velkým změnám nedošlo. V Evropě ovšem klesl počet kněží o více než tisíc osm set (1876).
Na celém světě se zvyšuje počet trvalých jáhnů. Před koncem roku 2004 jich bylo přes 32 tisíc (32 324) ? z toho polovina (47,3) v Severní Americe a téměř jedna třetina (32,3%) v Evropě. V porovnání s předchozích rokem se zvýšil počet trvalých jáhnů o dvě a půl procenta.
V roce 2005 vzniklo 15 nových diecézí, 1 metropole, 1 apoštolská administratura a jmenováno bylo 170 nových biskupů ? čteme v letošním ?Annuario Pontificio.?
Ze statistik tedy vyplývá, že zdaleka největší růst povolání ke kněžství zaznamenává Asie. Proč je tomu tak? Zeptali jsme se ředitele agentury PIME AsiaNews, P. Bernarda Cervellery:
?Jsou to údaje, které příliš nepřekvapují, protože asijské místní církve jsou velmi živé. Jsou to církve mučedníků, církve, které prošly pronásledováním, minoritní církve, které proto velmi dbají na svou identitu. Druhým důvodem je rychlý růst populace. Mnoho zemí má více než 50% mladých lidí, a tedy přirozeně, kde jsou mladí, tam jsou také povolání.?
Co mohou tyto asijské církve říct Evropě?
?Říkají především, že je potřeba mít děti. Asie je kontinent, kde je sice mnoho bídy a hladu, ale lidé ještě dokáží rozlišovat mezi hodnotou života a hodnotou věcí, které vlastní. V Evropě je všechno zmatené. Za druhé křesťanská identita, tedy život pro Ježíše Krista a dávání vlastního života Ježíšovi, je hodnotou, která přináší vlastní štěstí i štěstí druhých. Na západě jsme ale svědky tiché apostaze, která nás činí stále méně šťastnými a stále prázdnějšími.?
(job)