Řím.
Nový americký film Kronika Narnie, který měl v době vánoc premiéru i v italských kinech, získává přední místo ve statistikách návštěvnosti. U příležitosti premiéry tohoto filmového přepisu románu C. S. Lewise vychází také kniha Svět Narnie, která přibližuje duchovní dimenze díla.
Jak uvádí pro Vatikánský rozhlas jeden z autorů knihy, Andrea Monda, účelem vydání knihy je přiblížit divákům náboženské symboly, které se ve filmu objevují. Režisérem filmu je Andrew Adamson, známý svým zpracováním Shreka, celkové ladění příběhu pak v mnohém odkazuje
na mytologickou strukturu Tolkienova Pána prstenů.
Každá z jednotlivých postav v jistém smyslu má svůj biblický předobraz. Základní vrstvou příběhu je tradiční boj Dobra a Zla, do něhož vstupuje lidské pokolení prostřednictvím čtyř dětí, sourozenců, kteří jednoho dne proniknou do tajemného světa, a stanou se účastníky proroctví, které předpovídá nejvyšší oběť Krále nutnou k odčinění zrady jednoho člověka. Tímto Králem je lev Aslan, který svou obětí přemůže zlo čarodějnice Jadis. Zrady se dopustí právě jedno z dětí, Edmund, zatímco jeho bratr Petr je králem vybrán, aby se stal prvním rytířem Narnie. Je to obraz předání nástupnictví prvnímu z apoštolů, který má vést církev na zemi a bránit ji proti všem útokům temných sil. Nejdůležitější postavou, jak zdůrazňuje Andrea Monda, je však Aslan:
?Aslan je turecké označení pro lva a je to jasně kristologická postava. Aslanova oběť není obětí ledajakou, je přinesena za chlapce Edmunda, který se dopustil zrady, který myslel jen na sebe, ale touto Aslanovou obětí je zachráněn. V tom je rozměr literárního i filmového příběhu opravdu kristologický. To nejdůležitější ovšem je, že Lewisova fantasie, která znamená vstoupit do profesorovy staré skříně a proniknout tak do Narnie, není únikem z reality, ale je to hlubší vidění této reality. K tomu, abychom mohli mít tak hluboký pohled, je však nezbytné v duchu evangelního odkazu mít otevřené oči dítěte.?
(pec)