Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   21. 12. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty



O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Speciály

  

19.7.2005 

Kompendium katechismu katolické církve IX. část (ot. 555-598)

Česká sekce RV

Nuova pagina 1

 

555. Kdy se vzdávají Bohu díky?

 

Církev vzdává Bohu díky neustále, především slavením eucharistie, v níž nám Kristus dává účast na svém díkučinění Otci. Každá událost se tedy pro křesťana stává důvodem k díkučinění.

 

556. Co to je modlitba chvály?

 

Chvála je způsob modlitby, v níž se mnohem bezprostředněji uznává, že Bůh je Bohem. Je naprosto nezištná: opěvuje Boha pro něho samého a vzdává mu slávu protože je.

 

Druhá kapitola

Tradice modlitby

 

557. Jak důležitá je tradice ve vztahu k modlitbě?

 

V církvi učí Duch svatý Boží děti modlit se prostřednictvím živé tradice. Vždyť modlitba se neomezuje na spontánní projev vnitřního popudu, nýbrž zahrnuje kontemplaci, studium a pochopení duchovních skutečností, které se zakoušejí.

                                                          

K pramenům modlitby

 

558. Jaké jsou prameny křesťanské modlitby?

 

Jsou to: Boží slovo, jež nám dává ?nesmírně cenné poznání? Krista (Fil 3,8); liturgie církve, jež hlásá, aktualizuje a sdílí tajemství spásy; teologální ctnosti, každodenní situace, protože v nich se můžeme setkat s Bohem.

 

?Miluji Tě, Pane, a prosím Tě o jedinou milost, abych Tě věčně miloval. Můj Bože, nemůže-li můj jazyk každou chvíli opakovat, že Tě miluji, chci, aby Ti to opakovalo mé srdce při každém výdechu? (sv. Jan Maria Vianney).

 

Cesta modlitby

 

559. Existují v církvi různé cesty modlitby?

 

V životě církve existují četné cesty modlitby, spojené s rozmanitými historickými, společenskými a kulturními souvislostmi. Je to věcí učitelského úřadu rozlišit, zda jsou věrné apoštolské tradici a pastýřů a katechetů vysvětlit smysl, který je vždy zaměřen na Ježíše Krista.

 

560. Jaká je cesta naší modlitby?

 

Cestou naší modlitby je Kristus, protože se jí obracíme k Bohu našemu Otci, ale dospěje až k němu pouze jestliže se aspoň zahrnutě modlíme ve jménu Ježíše. Jeho lidství je totiž jediná cesta, kterou nás Duch svatý učí modlit se k našemu Otci. Proto liturgické modlitby končí formulí ?skrze našeho Pána Ježíše Krista?.

 

561. Jakou má úlohu v modlitbě Duch svatý?

 

Protože Duch svatý je niterným Učitelem křesťanské modlitby a ?my ani nevíme, oč se máme vlastně modlit? (Řím 8,26), církev nás vybízí, abychom ho vzývali a naléhavě prosili při každé příležitosti: ?Přijď, Duchu svatý!?

 

562. V čem je křesťanská modlitba mariánská?

 

Církev se ráda modlí k Marii a s Marií, dokonalou Orantkou (modlící se ženou) pro její zvláštní spolupráci s působením Duch svatého, aby s Ní velebila a vzývala Pána. Maria nám totiž ?ukazuje cestu, kterou je Její Syn, jediný Prostředník.

 

563. Jak se církev modlí k Marii?

 

Především ?Zdrávas Maria?, touto modlitbou církev prosí o přímluvu Panny. Další mariánské modlitby jsou růženec, Akathystois, Paraclisis, hymny a chvalozpěvy různých křesťanských tradic.

 

Vůdcové pro modlitbu

 

564. Jakým způsobem jsou světci vůdcové pro modlitbu?

 

Svatí jsou našimi vzory modlitby a také je prosíme, aby se přimlouvali u Nejsvětější Trojice za nás a za celý svět. Jejich přímluva je nejvyšší služba, kterou prokazují Božímu plánu. Ve společenství svatých se během dějin církve vyvinuly různé druhy spirituality, které učí žít a praktikovat modlitbu.

 

565. Kdo může vychovávat k modlitbě?

 

Křesťanská rodina je prvním krbem výchovy k modlitbě. Zvláště se doporučuje každodenní rodinná modlitba, protože je prvním svědectvím modlitby církve. Katecheze, modlitební skupiny, ?duchovní vedení? jsou školou a pomocí pro modlitbu.

 

566. Jaká místa jsou vhodná pro modlitbu?

 

Modlit se to je možné všude, ale volba vhodného místa napomáhá modlitbě. Kostel je vlastní místo liturgické modlitby a eucharistické adorace, ?modlitební koutek? doma, klášter, svatyně.

 

Třetí kapitola

Život modlitby

 

567. Které jsou tři hlavní chvíle vhodnější pro modlitbu?

 

Všechny chvíle jsou vhodné pro modlitbu, ale církev předkládá věřícím rytmy, které mají živit trvalou modlitbu: ranní a večerní modlitbu, před jídlem a po jídle, liturgii hodin, nedělní eucharistii, svatý růženec, svátky liturgického roku.

 

?Je nutné vzpomínat si na Boha častěji než se dýchá? (sv. Řehoř Naziánský).

 

568. Jaké jsou výrazy života modlitby?

 

Křesťanská tradice uchovala tři způsoby, jak vyjádřit a žít modlitbu: ústní modlitba, rozjímání a kontemplativní modlitba. Jejich společným rysem je usebranost srdce.

 

Výrazy modlitby

 

569. Jak lze charakterizovat ústní modlitbu?

 

Ústní modlitba připojuje tělo k vnitřní modlitbě srdce. I ta nejvnitřnější modlitba se nemůže obejít bez ústní modlitby. Každopádně musí vždy vyvěrat z osobní víry. Ježíš nám dal v modlitbě Otče náš dokonalou formuli ústní modlitby.

 

570. Co to je rozjímání?

 

Rozjímání je modlitební uvažování často na základě Božího slova v bibli. Uvádí do činnosti myšlení, představivost, emoce, touhu, aby prohlubovalo naši víru, obrátilo naše srdce a posílilo naši vůli následovat Krista. Je to přípravná etapa ke spojení s Pánem v lásce.

 

571. Co to je kontemplativní modlitba?

 

Kontemplativní modlitba je prostý pohled na Boha v mlčení a lásce. Je to Boží dar, chvíle víry, během níž orant (modlící se osoba) hledá Krista, oddává se láskyplné vůli Otce a usebírá své bytí pod vlivem Ducha svatého. Svatá Terezie z Avily ji definuje důvěrný vztah přátelství, ?v němž často člověk mezi čtyřma očima hovoří s Bohem, o němž ví, že je jím milován?.

 

Zápas modlitby

 

572. Proč je modlitba zápasem?

 

Modlitba je darem milosti, ale vždycky předpokládá rozhodnou odpověď z naší strany, protože kdo se modlí bojuje proti sobě, prostředí a především proti Pokušiteli, který dělá všechno, aby ho odvrátil od modlitby. Zápas v modlitbě je neoddělitelný od pokroku v duchovním životě. Člověk se modlí, jak žije, protože žije, jak se modlí.

 

573. Jaké jsou námitky proti modlitbě?

 

Kromě nesprávných pojetí mnozí si myslí, že nemají čas na modlitbu nebo že je zbytečné se modlit. Ti, kdo se modlí mohou zmalomyslnět tváří v tvář těžkostem a zdánlivým neúspěchům. K překonání těchto překážek je nutná pokora, důvěra a vytrvalost.

 

574. Jaké jsou obtíže modlitby?

 

Roztržitost je obvyklá obtíž naší modlitby. Odvádí pozornost od Boha a může také odhalit, na čem lpíme. Naše srdce se tedy musí pokorně vrátit k Pánu. Modlitba je často ohrožována vyprahlostí, jejíž překonání umožňuje ve víře přilnout k Pánu také bez pociťovaného zakoušení. Omrzelost je jedna forma duchovní lenosti, způsobená zeslabením bdělosti a a nedostatečnou bdělostí srdce.

 

575. Jak máme posilovat svou synovskou důvěru?

 

Synovská důvěra je vystavována zkoušce, když si myslíme, že jsme nebyli vyslyšeni. Musíme se ptát, zda je Bůh pro nás Otec, jehož vůli se snažíme plnit, nebo pouhý prostředek, abychom dosáhli toho, co chceme? Spojí-li se naše modlitba s Ježíšovou, víme, že On nám dá mnohem více než je ten či onen dar: dostáváme Ducha svatého, který proměňuje naše srdce.

 

576. Je možné modlit se v každé chvíli?

 

Modlit se je vždycky možné, protože čas křesťana je časem vzkříšeného Krista, který ?zůstává s námi po všechny dny? (Mt 28,20). Modlitba a křesťanský život jsou proto neoddělitelné.

 

?Je možné i na trhu nebo během osamělé procházky konat častou a vroucí modlitbu. Je to možné i ve vaší prodejně, ať už kupujete nebo prodáváte nebo také když vaříte? (sv. Jan Zlatoústý).

 

577. Co to je modlitba Ježíšovy Hodiny?

 

Nazývá se Ježíšova ? velekněžská modlitba? při Poslední večeři. Ježíš, Velekněz Nové úmluvy, se obrací ke svému Otci, když nadešla hodina jeho ?přechodu? (jeho Paschy) k Němu, hodina jeho oběti.

 

Druhý díl

Modlitba Páně: ?Otče náš?

 

Otče náš

 

Otče náš, jenž jsi na nebesích,

posvěť se jméno tvé.

Přijď království tvé.

Buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi.

Chléb náš vezdejší dej nám dnes.

A odpusť nám naše viny,

jako i my odpouštíme našim viníkům.

A neuveď nás v pokušení,

ale zbav nás od zlého.

 

578. Jaký je původ modlitby Otče náš?

 

Ježíš nás naučil tuto nenahraditelnou, křesťanskou modlitbu, Otče náš, jednoho dne, když ho jeden učedník viděl, jak se modlí, a požádal ho: ?Nauč nás modlit se? (Lk 11,1). Liturgická tradice církve vždy používala text sv. Matouše (Mt 6,9-13).

 

?Souhrn celého evangelia?

 

579. Jaké je místo modlitby Otče náš v Písmu svatém?

 

Otče náš je ?souhrn celého evangelia? (Tertullián), ?nejdokonalejší modlitba? (sv. Tomáš Akvinský). Je umístněn v ohnisku Horského kázání (Mt 5-7) a znovu zachycuje ve formě modlitby podstatný obsah evangelia.

 

580. Proč je nazýván ?modlitbou Páně??

 

Otče náš se nazývá ?modlitbou Páně?, protože jí nás naučil sám Pán Ježíš.

 

581. Jaké místo zaujímá Otče náš v modlitbě církve?

 

Je to modlitba církve ?par excellence? (po výtce). Otče náš je ?předán? při křtu a biřmování, aby se dalo najevo nové zrození k božskému životu Božích dětí. Eucharistie odhaluje jeho plný smysl, protože jeho prosby, mající již od nynějška základ v tajemství spásy, budou plně vyslyšeny při příchodu Pána. Otče náš je doplňující část liturgie hodin.

 

?Otče náš, jenž jsi na nebesích?

 

582. Proč se můžeme ?odvážit přiblížit se k Otci s plnou důvěrou??

 

Protože Ježíš, náš Vykupitel, nás uvádí před tvář Otce, a jeho Duch z nás dělá syny. Tak se můžeme modlit Otče náš s prostou a synovskou důvěrou, s radostnou jistotou a pokornou smělostí, s jistotou, že jsme milováni a vyslyšeni.

 

583. Jak je to možné vzývat Boha jako ?Otce??

 

Můžeme vzývat ?Otce?, protože Boží Syn se stal člověkem a zjevil nám Ho a jeho Duch nám Ho dal poznat. Vzývání Otce nám dává vstoupit do jeho tajemství se stále novým úžasem a vzbuzuje v nás touhu, abychom jednali jako synové. Modlitbou Páně si tedy uvědomujeme, že jsme synové Otce v Synu.

 

584. Proč říkáme Otče ?náš??

 

?Náš? vyjadřuje zcela nový vztah k Bohu. Protože je Otcem ?našeho? Pána Ježíše Krista, klaníme se Mu a oslavujeme Ho se Synem a Duchem. Jsme v Kristu ?jeho? lid a on je ?naším? Bohem, nyní i navěky. Říkáme totiž Otče ?náš?, protože Kristova církev je společenství velkého množství bratří, kteří mají ?jedno srdce a jednu duši? (Sk 4,32).

 

585. S jakým duchem společenství a poslání prosíme Boha ?našeho? Otce?

 

Protože modlit se k ?našemu? Otci je společné dobro pokřtěných, ti pociťují naléhavou výzvu, aby se podíleli na Ježíšově modlitbě za jednotu jeho učedníků. Modlit se ?Otče náš?, to konečně znamená, modlit se za všechny lidi a za celé lidstvo, aby všichni poznali jediného a pravého Boha a byli spojeni v jedno.

 

586. Co znamená výraz, ?jenž jsi na nebesích??

 

Tento biblický výraz neoznačuje místo, nýbrž způsob bytí: Bůh je za hranicemi všeho a nade vším. Označuje velebnost, svatost Boha a také jeho přítomnost v srdci spravedlivých. Nebe nebo dům Otce, je pravá vlast, do níž směřujeme v naději, zatímco jsme ještě na zemi. Již v ní žijeme ?skrytí s Kristem v Bohu? (Kol 3,3).

 

Sedm proseb

 

587. Jak je složena modlitba Páně?

 

Obsahuje sedm proseb k Bohu Otci. První tři, více teologální, nás vedou k Němu, pro jeho slávu: je to totiž věcí lásky myslet především na toho, kdo nás miluje. Doporučuji, oč máme zvláště prosit: posvěcení jeho Jména, příchod jeho Království a plnění jeho Vůle. Poslední čtyři přednášejí Otci milosrdenství naši nouzi a naše očekávání. Prosí ho, aby nás živil, aby nám odpustil, aby nás posiloval v pokušení a osvobodil od Zlého.

 

588. První prosba: ?Posvěť se jméno tvé? je chvála?

 

Světit jméno Boha je především chvála, která uznává, že Bůh je Svatý. Vždyť Bůh zjevil své svaté Jméno Mojžíšovi a chtěl, aby mu byl lid zasvěcen jako svatý národ, v němž přebývá.

 

589. Jak je posvěceno jméno Boha v nás a ve světě?

 

Posvěcovat jméno Boha, který chce, abychom byli ?před ním svatí a neposkvrnění v lásce? (Ef 1,4) je toužit, aby křestní zasvěcení oživovalo celý náš život. Nadto to znamená prosit naším životem a modlitbou, aby každý člověk poznával a dobrořečil jménu Boha.

 

590. Oč prosí církev, když se modlí: ?Přijď království Tvé??

 

Církev snažně prosí o konečný příchod Božího království skrze příchod Krista ve slávě. Avšak církev také prosí, aby Boží království rostlo už nyní skrze posvěcování lidí v Duchu a díky jejich nasazení ve službě spravedlnosti a pokoje podle blahoslavenství. Tato prosba je volání Ducha a Nevěsty: ?Přijď, Pane Ježíši!? (Zj 22,20).

 

591. Proč máme prosit: ?Buď vůle tvá jako v nebi tak i na zemi??

 

Je vůlí Otce, aby ?se všichni lidé spasili? (1 Tim 2,3). Kvůli tomu Ježíš přišel: dokonale splnil spásonosnou vůli Otce. My prosíme Boha Otce, aby spojil naši vůli s vůlí svého Syna, podle příkladu nejsvětější Panny Marie a svatých. Prosíme, aby se jeho láskyplný plán plně uskutečnil na zemi jako již v nebi. Pomocí modlitby můžeme ?rozeznat, co je Boží vůle? (Řím 12,2) a dosáhnout ?vytrvalosti konat ji? (Žid 10,36).

 

592. Jaký je prvotní smysl prosby: ?Chléb náš vezdejší dej nám dnes??

 

Když prosíme se synovskou odevzdaností Božích dětí o každodenní nutnou potravu, abychom se všichni uživili, uznáváme, jak je Bůh náš Otec dobrý daleko víc než jakékoliv dobro. Prosíme také o milost, abychom dokázali jednat tak, aby spravedlnost a sdílení (dober, majetku) umožnilo, že hojnost u jedněch vyrovná nouzi druhých.

 

593. Jaký je smysl prosby: ?Chléb náš vezdejší dej nám dnes??

 

Protože ?člověk nežije pouze z chleba, ale z každého slova, které vychází z Božích úst? (Mt 4,4), tato prosba se týká stejně hladu po Božím slově i po Kristově těle, které přijímáme v eucharistii, jakož i hladu po Duchu svatém. Prosíme ho s naprostou důvěrou pro dnešek, Boží dnes, a to je nám dáváno především v eucharistii, jež předjímá hostinu v království, které přijde.

 

594. Proč říkáme: ?Odpusť nám naše viny, jakož i my odpouštíme našim viníkům??

 

Prosíme-li Boha Otce, aby nám odpustil, uznáváme, že jsme před ním hříšníci. Ale zároveň vyznáváme jeho milosrdenství, protože v jeho Synu a skrze svátosti ?dostáváme vykoupení a odpuštění hříchů? (Kol 1,14). Naše prosba však bude vyslyšena pouze pod podmínkou, že jsme my nejprve odpustili.

 

595. Jak je možné odpuštění?

 

Milosrdenství proniká do našeho srdce jen tehdy, umíme-li odpustit i svým nepřátelům. A tedy i když se to člověku zdá nemožné splnit tento požadavek, srdce, jež se nabídne Duchu svatému, může jako Kristus milovat až do krajnosti, přeměnit zranění na soucit, přeměnit urážku na přímluvu. Odpuštění se podílí na Božím milosrdenství a je vrcholem křesťanské modlitby.

 

596. Co to znamená: ?Neuveď nás do pokušení??

 

Prosíme Boha Otce, aby nás nenechal samotné a na pospas pokušení. Prosíme Ducha, abychom uměli rozlišovat mezi zkouškou, která dává růst v dobru, a pokušením, jež vede ke hříchu a ke smrti, a na druhé straně mezi být pokoušeni a souhlasit s pokušením. Tato prosba nás spojuje s Ježíšem, který přemohl pokušení svou modlitbou. Ta pobízí milost bdělosti a vytrvání až do konce.

 

597. Proč končíme prosbou: ?ale zbav nás od Zlého??

 

Zlo označuje osobu satana, který se staví proti Bohu; on je ?svůdce celé země? (Zj 12,9). Vítězství nad ďáblem již dosáhl Kristus. Ale my prosíme, aby osvobodil lidskou rodinu od satana a jeho skutků. Prosíme také o cenný dar míru a o milost vytrvalého očekávání Kristova příchodu, který nás definitivně osvobodí od Zlého ducha.

 

598. Co znamená závěrečné Amen?

 

?Pak na konci modlitby řekni: Amen, a tím Amen, které znamená ?Ať je tak! či Staň se? podpisuješ všechno, co obsahuje modlitba, které nás naučil Bůh? (sv. Cyril Jeruzalémský).

 

Překlad dokončen 13.7.2005 - Řím

 

A   M   D   G

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv prosinec 24
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti