Egypt. Mnoho křesťanů na Blízkém východě oslavilo Ježíšovo narození 7. ledna. Podle juliánského kalendáře se řídí často také katolíci v Horním Egyptě, kteří se připojují v oslavách k pravoslavným koptům, zatímco v Káhiře a Alexandrii slavily katolické komunity stejně jako na západě, 25. prosince.
Situace křesťanů v Egyptě se zlepšuje, potvrzuje v rozhovoru pro Vatikánský rozhlas otec Boules Garas, generální sekretář Rady egyptských církví a katolický kněz z Káhiry. Koptští křesťané z provincie Minjá slavili znovuotevření kostela Anba Moussa al-Asswad (sv. Mojžíše) nejvýznamnějšího z 84 kostelů zničených Muslimským bratrstvem v roce 2013 po státním převratu. Všechny tyto kostely jsou nyní již restaurovány a vráceny kultu. Co to znamená pro církev v Egyptě?
„Znamená to, že stát, vláda, prezident i armáda chtějí koptům a křesťanům vůbec naznačit: „Jste platnými členy egyptské společnosti. Respektujeme vaši přítomnost v naší zemi, respektujeme váš kult a vaše kostely,“ říká egyptský kněz.
Dobře se však vyvíjí také spolupráce mezi církvemi, dodává:
„Děláme velké kroky kupředu také ve vzájemném respektu. Přijal jsem pravoslavného patriarchu, totiž papeže Tawadrose II. v den Narození Páně 25. prosince, když nám přišel popřát spolu s katolickým patriarchou Ibrahímem Isaakem Sidrakem a biskupy. Sám navštěvuji pravoslavnou katedrálu 7. ledna, když přeji pravoslavným koptům. Vztahy mezi křesťany se tedy zlepšují.“
Z jakého důvodu slaví koptští katolíci v Egyptě vánoce ve dvou různých termínech, podle oblasti, ve které žijí?
„Jednoduše proto, že v Horním Egyptě jsou křesťané menšinou a uvnitř této menšiny je ještě menší katolická minorita. V jedné rodině najdete katolíky a pravoslavné vedle sebe. Proto slaví společně. Kdyby se totiž katolíci v Horním Egyptě rozhodli slavit sami, těžko bychom pocítili vánoční atmosféru mezi dětmi – i ostatními lidmi. Takto tedy slaví křesťané společně 7. ledna, katolíci, pravoslavní i protestanti, a všichni mohou pocítit slavnostnost této chvíle.“
Říká otec Boules Garas z Káhiry.
(job)