Vatikán. Slavnost Zjevení Páně obrací vždy znovu pozornost k betlémské hvězdě. Vrací se také otázka, čím bylo ono znamení na nebi, které přivedlo Tři krále k právě narozenému Ježíši. Podobné otázky si kladou také astronomové.
Otec Jean-Baptiste Kikwaya SJ z Vatikánské astronomické observatoře připomíná, že v této věci existují tři hypotézy. Někteří se domnívali, že betlémská hvězda mohla být kometou. Přesné výpočty však poukazují na to, že na počátcích naší éry se žádná známá kometa v blízkosti země nevyskytovala.
Podle druhé hypotézy mohla být hvězdou nad Betlémem supernova, tedy exploze vyhasínající hvězdy. Objevení supernov však bývalo zaznamenáváno kronikáři různých civilizací a navíc po sobě zanechává také stopy v kosmu. A doposud se nenarazilo na stopy podobné supernovy ani v kronikách ani ve vesmíru, říká papežský astronom.
Třetím a nejpravděpodobnějším vysvětlením betlémské hvězdy je konjunkce, tedy sestavení několika nebeských těles v jedné linii, říká P. Kikwaya:
„Když dochází ke konjunkci dvou nebo tří planet, jejich světlo se umocňuje a na nebi se objevuje jasný bod. Kepler, který zformuloval zákony, jimiž se řídí pohyb planet ve sluneční soustavě, je popsal právě při hledání odpovědi na otázku po betlémské hvězdě. Podle jeho výpočtů skutečně došlo ke konjunkci dvou planet, Jupitera a Saturnu. Došlo k tomu v roce 7 před Kristem. Zda to však byla skutečně betlémská hvězda, to nevíme.“
Podle vatikánského astronoma však při hledání betlémské hvězdy nesmíme zapomínat na duchovní aspekt této události. Mohl to být také nadpřirozený jev určený výlučně těmto třem mudrcům.
„Tři králové nebyli jediní astronomové či astrologové své epochy. Bylo jich velmi mnoho. Pokud byla betlémská hvězda fyzickým jevem, museli ji vidět také jiní. Na cestu se však vydali pouze tito tři, aby vzdali hold nově narozenému Králi, Dítěti Ježíšovi. V řádu víry je důležitá jak vnější událost, tak vnitřní porces, který se rozehrává v člověku. Jedno ve spojení s druhým dává směr lidskému životu. Pamatujme, že také Herodes měl své astrology. Ti však tuto hvězdu neviděli. Jsou to věci, které se dotýkají víry a duchovní svobody, svobody jít anebo nejít k Bohu, k Dítěti Ježíši.“
(job)