Vatikán. “Vojtaššák, dny barbarů”, tak byl nazván nový dokumentárně-hraný film o spišském biskupovi Jánovi Vojtaššákovi. Snímek v režii italské autorské dvojice Alberta Di Giglia a Luigiho Beneschiho přiblížil publiku vatikánské filmotéky dramatické kapitoly pronásledování církve v Československu. “Je to svědectví okysličující stagnující a unavenou víru nás, obyvatel Západu,” říká Di Giglio.
Biografický příběh představující italskému publiku životní drama jednoho z velkých svědků víry z doby komunistického útlaku vznikl ve spolupráci se Spišským biskupstvím a především díky velké angažovanosti amatérských herců, osobně zasažených vnitřním hrdinstvím tohoto biskupa.
Ján Vojtaššák (1877-1965) stál od roku 1920 v čele Spišské diecéze. V roce 1950, v rámci plošného zásahu režimu proti církvi, byl nejprve internován ve své rezidenci, posléze převezen do Pražské ruzyňské věznice a v lednu následujícího roku ve vykonstruovaném procesu v Bratislavě odsouzen k 24 letem těžkého vězení a dalším trestům za údajné úklady proti republice, velezradu, vojenskou zradu a vyzvědačství. Ve vězení zůstal až do amnestie 5. října 1963. Zemřel po necelých dvou letech v Říčanech u Prahy, kde žil v nuceném exilu, se zákazem působit na Slovensku.
Hlavní roli biskupa Vojtaššáka ztělesnil slovenský herec Milan Kasan, po jeho boku účinkují ochotníci z Vojtaššákova rodiště Zákamenného a životní příběh ilustruje vyprávění kardinála Jozefa Tomka. Dokument zaznamenává také svědectví lidí, kteří biskupa Vojtaššáka osobně zažili. Právě hluboká vnitřní pouta mnoha lidí k této osobnosti byla tím, co na italské režiséry nejvíce zapůsobilo. Hovoří Alberto Di Giglio:
“Vedle obtížného vstupování do složitosti tohoto příběhu se pro nás stala nečekaným vodítkem, na které jsme se spolehli, důvěra místních lidí k Jánu Vojtaššákovi. Projevilo se to přímo v hereckých výkonech. Hlavní protagonista Milan Kasan dokázal dojmout naprosto všechny, jak v Benátkách na Festivalu lidé a náboženství, tak tady, ve Vatikánské filmotéce. Dokázal vytvořit dokonalý soulad s historickou osobností. To byla věc, kterou nikdo nečekal, kterou jsme neočekávali ani my a kterou by žádný casting nedokázal zařídit.”
Co z tohoto příběhu nesmí být zapomenuto?
“Především kdo jsme. Kdo je křesťan, kdo je kněz a co je církev. Myslím, že tento film o tom vypovídá, obrací pozornost k této části Evropy, která tolik trpěla, která byla skutečně vymazána, zrušena. Z tohoto popela povstala úžasná, silná a mocná víra, která pro nás byla skutečně “nakažlivá”. Každého z nás zasáhla krása a laskavost tohoto národa, ale především také síla tohoto svědectví. A myslím si, že je jakýmsi okysličením pro trochu stagnující a unavenou víru nás, obyvatel Západu,” říká režisér Alberto Di Giglio.
Připomeňme, že v roce 1996 zahájila spišská diecéze beatifikační proces biskupa Vojtaššáka. Po předání dokumentace do Vatikánu přišlo v roce 2003 do rukou biskupa Tondry vyjádření, podle něhož Svatý stolec nepovažoval pokračování této kauzy za vhodné. Jako problematické se jevilo působení tohoto biskupa v letech 1940-45 v roli místopředsedy Státní rady, která fungovala jako horní komora parlamentu, a tedy nesla spoluzodpovědnost za “řešení” židovské otázky. V posledních historických studiích se však ukazuje, že právě díky zásahu biskupa Vojtaššáka nedošlo k druhé vlně deportací Židů ze Slovenska, a vycházejí najevo další jeho postoje na obranu pronásledovaných, což znovu otevírá cestu k jeho blahořečení. ( HROMJÁK, Ľuboslav. S výrazom lásky trvám. Prvé. vyd. Spišské Podhradie : Nadácia Kňazského seminára biskupa Jána Vojtaššáka, 2015. Ján Vojtaššák : biskup v dejinách 20. storočia : zborník z vedeckej konferencie k 140. výročiu narodenia, Spišská Kapitula 14.-15. november 2017. Bratislava ).
(job)