„Termín forum internum není nejasný výraz, je míněný zcela vážně! Týká se vnitřního prostoru a nesmí vycházet navenek. Říkám to proto, že některé skupiny v církvi tyto dvě věci směšují a vynášejí věci spadající do této oblasti navenek. Prosím vás, to je hřích! Je to hřích proti důstojnosti člověka, který dává důvěru knězi a vyjevuje svou situaci, aby žádal o odpuštění (…) Je to posvátná věc a chtěl jsem o tom mluvit, protože mne to zneklidňuje.“
Papež dále v připomněl v úvodu, že Apoštolská penitenciárie, historicky nejstarší papežský tribunál, je tribunálem milosrdenství. Přestože mnozí mluví o krizi svátosti smíření v dnešní době, vaše početná účast je důkazem vůle pracovat společně na jejím překonání. „Zápisy prý musely být zastaveny z logistických důvodů. To zní jako vtip, že ve Vatikánu není dost místa,“ komentoval papež František hojnou účast a položil důraz na zpověď jako cestu posvěcení pro penitenta i zpovědníka:
„Pro kajícníka je zřetelně cestou posvěcení, protože – jak bylo mnohokrát zdůrazněno během nedávného Svatého roku milosrdenství – svátostné rozhřešení, platně udělené navrací křestní nevinnost a plné společenství s Bohem; ono společenství, které Bůh směrem k člověku nikdy nepřerušuje, jemuž se však člověk někdy vyhýbá, když špatně nakládá s nádherným darem svobody. Pro nás kněze je čtvrtá svátost cestou posvěcení především tehdy, když pokorně, jako všichni hříšníci, poklekneme před zpovědníkem a vzýváme Boží milosrdenství sami pro sebe. Pamatujme vždy na to, že jsme v první řadě hříšníci, kterým se dostalo odpuštění, a teprve potom služebníky odpuštění.“
Jako zpovědníci máme kromě toho privilegium být svědky „zázraků“ obrácení, rozpoznávat mocné působení milosti, přetvářející srdce z kamene v srdce z masa (srov. Ez 11,19), pokračoval papež. Každá zpověď je totiž novým krokem k posvěcení, láskyplným objetím, přispívajícím k šíření Boží království lásky, pravdy a pokoje.
„Svátost smíření je hodnotou, kterou moudrost církve prostřednictvím zpovědního tajemství vždy chránila veškerou svou morální a právní silou. Přestože jej moderní mentalita ne vždy chápe, je nutné kvůli posvátnosti této svátosti a svobodě svědomí kajícníka, který si musí být naprosto jist, že za všech okolností zůstane svátostný rozhovor zpovědním tajemstvím, pouze mezi vlastním svědomím, které se otevírá milosti, a Bohem, jehož nezbytným prostředníkem je kněz. Tato svátostná pečeť je nezbytná a žádná lidská moc nad ní nemá pravomoc, ani si ji nemůže nárokovat.“
Zdůraznil papež František ve své promluvě k účastníkům semináře o svátosti smíření, pořádaným Apoštolskou penitenciárií.