Vatikán. V dnešním kázání při ranní mši v kapli Domu sv. Marty se papež František zamýšlel nad Božím obrazem, kterým jsou – společně - muž i žena; a pranýřoval dehonestující postoj k ženě, s níž se zachází jako se zbožím či předmětem.
Pobídkou mu bylo dnešní evangelium (Mt 5,27-32), ve kterém Ježíš svým učedníkům podává exegezi šestého přikázání: »Slyšeli jste, že bylo řečeno: „Nezcizoložíš“. Ale já vám říkám: Každý kdo se dívá na ženu se žádostivostí, už s ní zcizoložil ve svém srdci. [...] a kdo se rozvede se svou ženou, uvádí ji do cizoložství«. Papež zdůraznil, že žena je tím, co chybí muži k tomu, aby byl obrazem a podobou Boha, a poukázal na „radikální změnu, kterou zavedl Ježíš svým učením do lidských dějin ve vztahu k ženě, která do té doby byla jen člověkem druhé kategorie“.
„Ježíšovo učení o ženě mění dějiny. Žena byla před Ježíšem něco jiného než po Něm. Ježíš přidává ženě na důstojnosti a klade ji na roveň muži, protože doceňuje první slova Stvořitele, který praví, že oba dva jsou »obrazem a podobou Boha«. Oba dva, nikoli muž a potom - trošičku níže - žena. Nikoli, oba dva! Samotný muž bez ženy po svém boku – ať již jako matky, sestry, manželky, spolupracovnice, přítelkyně – není obrazem Boha.“
Papež se pak pozastavil u slova »žádostivost«, které užívá Ježíš v dnešním evangeliu. „V televizních programech, časopisech a novinách – komentoval – jsou ženy ukazovány jako předměty, které jsou žádoucí a použitelné, jako na nějakém tržišti. Aby se dobře prodala například rajčata, je žena obnažena a ponížena na předmět, čímž je Ježíšovo učení popřeno. A netřeba chodit ani příliš daleko, děje se to tady, kde žijeme. V kancelářích a na pracovištích bývají ženy předmětem oné „filosofie“ jednoho použití, podle níž jsou pouhým skartačním materiálem a nikoli lidmi.
„Toto snižování ženy je hříchem proti Bohu Stvořiteli. Bez ní totiž my muži nemůžeme být obrazem a podobou Boha. Vůči ženě existuje ohavná předpojatost, nevyslovená. Kolikrát jen se musejí děvčata, aby získala zaměstnání, prodávat jako předmět na jedno použití? Kolikrát?.. - »Ano, otče, slyšel jsem, že v některých zemích....« - Tady v Římě. Netřeba chodit daleko.“
Co bychom viděli - pokračoval Svatý otec - kdybychom se v noci vydali na určitá místa ve městě, kde je vykořisťováno nemálo žen, ať už jsou to migrantky či nikoli? Jsou jako na nějakém tržišti, a muži k nim přistupují nikoli proto, aby jim řekli »dobrý večer«, nýbrž »kolik stojíš?«. Tomu, kdo by si uklidňoval svědomí tím, že jde o prostitutky,“ papež říká:
„Ty z ní děláš prostitutku! Tak to říká Ježíš: »Kdo se rozvede se svou ženou, uvádí ji do cizoložství«, protože nechováš-li se k ženě dobře, skončí takto, včetně vykořisťování a často i zotročení.“
Prospěje tedy zadívat se pozorně na tyto ženy a uvědomit si, že jsou ve vztahu k naší svobodě nevolnicemi skartačního smýšlení.
„To všechno se děje tady, v Římě, děje se to v každém městě. Jsou anonymní ženy, jejichž pohled je takříkajíc vyhaslý, protože zastřený hanbou. Neznají úsměv, ani radost z kojení a z mateřství. Avšak i ve všedním životě, nikoli na zmíněných místech, se vyskytuje tento odpudivý postoj k ženě jakožto druhořadému předmětu. Měli bychom o tom uvažovat více. Když takto jednáme či mluvíme, pohrdáme Božím obrazem, kterým je společně muž i žena, učinění Bohem k Jeho obrazu a podobě. Kéž nám tato evangelní pasáž pomůže zamyslet se nad trhem s ženami, ano trhem, obchodem a vykořisťováním, které je vidět, i nad trhem, který není vidět, ale je tam pošlapávána žena, protože je ženou.“
„Ježíš – pokračoval papež - měl maminku, přátelil se s ženami, které mu pomáhaly v Jeho poslání a podporovaly Jej. Potkával však i mnoho zhrzených, marginalizovaných a skartovaných žen, které s nemalou něhou pozvedl a vrátil jim důstojnost,“ poznamenal v závěru dnešního kázání v kapli Domu sv. Marty papež František.
Další články z podrubriky Kázání z Domu sv. Marty(mig)