Vatikán.
Papež František úterním apoštolským listem
Summa familiae cura, motivovaném „nejvyšší starostlivostí o rodinu“, rozhodl o zrušení Papežského institutu Jana Pavla II. pro studium manželství a rodiny, který svatý polský papež založil v roce 1982. Odkaz Wojtylovy nauky o rodině se však stává vkladem nově založeného Papežského teologického institutu Jana Pavla II. pro nauku o manželství a rodině, který má na jiném právním základě vypracovat nové teologické linie v souladu s tím, co papež František napsal v exhortaci
Amoris laetitia. Na první pohled se jedná o téměř identické jméno a obdobné zaměření, zejména zvážíme-li, že zůstalo zachováno totéž akademické vedení – velký kancléř, arcibiskup Vincenzo Paglia, předseda, mons. Pierangelo Sequeri, a rada institutu.
Nové motu proprio nicméně není pouhý formální akt. Papež v jeho úvodu upozorňuje na poslední dvě synody o rodině, díky kterým si církev znovu uvědomila, že „rodina má ústřední postavení v pastorační konverzi“ a podílí se na „misijní proměně církve“, dvou nezadatelných cílech Františkova pontifikátu. Právě z tohoto důvodu, píše římský biskup, „se také z akademické formace o rodině a manželství nikdy nesmí vytratit pastorační perspektiva a pozornost vůči ranám lidstva“. Univerzitní studia, čteme dále v novém dokumentu, tudíž mají přihlížet nejenom k „zvláštnímu církevnímu profilu rodiny“ (Lumen gentium,11), „pravdě zjevení a moudrosti tradice víry“, nýbrž také k „antropologickým změnám, které dnes ovlivňují všechny aspekty života a vyžadují analytický a diverzifikovaný přístup“. „Prosperita rodiny je rozhodující pro budoucnost světa a církve. Bude proto prospěšné zaměřit se na konkrétní skutečnost“, vyzývá Svatý otec.
Církev si v tomto „hlubším poznávání tajemství manželství a rodiny“ nevystačí s minulými vzorci a formami pastorační a misijní praxe, nýbrž má „vědomě a se zaujetím interpretovat moudrost víry v kontextu, ve kterém jedinci mnohem méně než v minulosti čerpají podporu ze sociálních struktur, citového a rodinného života“. Papež tedy ve vztahu k rodinám opětovně vybízí k vědomému zaujetí, osobnímu vkladu a přihlédnutí k souvislostem, aniž by se církev uchylovala k jedinému všeobecně aplikovatelnému řešení, jak také nedávno připomenul nově jmenovaným biskupům. To však neznamená, že by chtěl měnit nauku – naopak, chce pochopit, jak jí zachovat věrnost v měnícím se světě: „Se zřejmým úmyslem, že zůstaneme věrni Kristovu učení, tedy máme s milujícím intelektem a moudrým realismem pohlížet na skutečnost dnešní rodiny v celé její složitosti, s jejími světlými i stinnými stránkami“, vysvětluje v novém dokumentu.
Tyto cíle si vyžádaly založení nového akademického pracoviště, které by „rozšířilo pole zájmů dosavadního Institutu pro manželství a rodinu Jana Pavla II., jak vzhledem k novým rozměrům jeho pastorační úlohy a církevního poslání, tak vzhledem k rozvoji společenských věd a antropologické kultury v tak zásadní oblasti, jakou je kultura života“. Papež mu úterním apoštolským listem svěřuje také studium souvisejících témat, jako je „zásadní spojenectví muže a ženy v péči o plození a stvoření“. O tom, jak se papežův záměr konkrétně projeví na novém Teologickém institutu, pro naše mikrofony hovoří arcibiskup Vincenzo Paglia:
“Ke zdůraznění tohoto – řekněme – antropologického hlediska byla ustavena nová katedra, nazvaná Gaudium et Spes. Jejím úkolem bude zkoumat a navrhovat dialog se společenskými vědami, aby dnes rodina mohla opětovně objevit své poslání, a to nikoli pouze na abstraktní rovině. Kupříkladu tedy posílí studium dějin rodiny či rodinného práva, což jsou obory, kterým jsme se dosud tak široce nevěnovali. Otevírá se tu ona veliká oblast zodpovědnosti, kterou Bůh svěřil muži a ženě a která přesahuje založení rodiny. Mám na mysli otázky rodu, péče o stvoření, mezigeneračních vztahů, dimenze otcovství a mateřství, ve kterých si bude muset nová akademická instituce v terénu vydobýt vrcholnou vědeckou úroveň. To obnáší nepostradatelné rozšíření knihovních fondů a přehodnocení různých rodinných institutů na všech pěti kontinentech, aby poslední dvě synody nezůstaly jen psaným textem, který by nevedl k zodpovědnému teologickému, vědeckému a pastoračnímu prohloubení“.
uvedl velký kancléř nově založeného Papežského teologického institutu Jana Pavla II. pro nauku o manželství a rodině.
(jag)