Vatikán.
Milosrdný soudce Ježíš je naplněním Zákona – tak by se dalo shrnout kázání papeže Františka při ranní mši v kapli Domu sv. Marty. Vybídnul dále k tomu, abychom ve svém srdci nesoudili druhé, nýbrž odpouštěli jim.
Papež v homilii komentoval dnešní evangelium (Jan 8,1-11), ve kterém se Ježíš obrací k žalobcům, kteří žádají smrt pro ženu přistiženou při cizoložství, a říká: »Kdo z vás je bez hříchu, ať po ní hodí kamenem první«. Zastavil se také u prvního čtení z knihy proroka Daniela (13,1-9.15-17.19-30.33-62) o velmi krásné, vdané ženě jménem Zuzana, která je z cizoložství obviněna neprávem dvěma vilnými soudci. „Tato žena – poznamenal papež – byla nucena volit mezi věrností Božímu Zákonu a záchranou vlastního života. Zůstala svému manželovi věrná, třebaže možná měla jiné hříchy, protože hříšníkem je každý, a jedinou ženou, která je bez hříchu, je Matka Boží. V obou těchto epizodách – dodal Svatý otec – se tedy střetávají nevinnost s hříchem a zkaženost se zákonem, neboť soudci byli v obou případech zkažení.
„Vždycky byli na světě zkorumpovaní soudci... také dnes existují v každé části světa. Proč se člověk zkazí? Jednou věcí je hřích. Když zhřeším, sklouznu a jsem nevěrný Bohu, usiluji potom o nápravu nebo se snažím postavit před Pána anebo alespoň vím, že jsem nejednal dobře. Avšak zkaženost nastává, když hřích postupně vstoupí do tvého svědomí, že tě nakonec připraví i o vzduch.“
Všechno se pak stává hříchem – to je zkaženost. Zkažený – pokračoval papež – si beztrestně myslí, že koná dobro. V Zuzanině příběhu se dva soudci, zkorumpováni chlípností, rozhodli vyhrožovat Zuzaně falešným svědectvím, aby se jim podvolila. Není to jediný případ, kdy se v Písmu, objevuje falešné svědectví,“ dodal papež a zmínil falešné obvinění Nábota královnou Jezabel. „I sám Ježíš byl odsouzen na základě falešného svědectví. V případě ženy, která se skutečně provinila cizoložstvím - pokračoval papež - se objevují jiní soudci. Ti ztrácejí hlavu, poněvadž podléhají natolik rigidní interpretaci Zákona, že nenechávají prostor Duchu svatému. To je zkorumpovaná zákonnost, legalismus odporující milosti. Před těmito falešnými soudci, kteří mají zkažené srdce, vydávají falešné rozsudky, utiskují nevinné a propouštějí zločince, stanul Ježíš, pravý učitel Zákona.“
„Ježíš je málomluvný. Říká: »Kdo z vás je bez hříchu, ať po ní hodí kamenem první«. A hříšnici říká: »Neodsuzuji tě. Nehřeš už«. Toto je plnost Zákona, která chybí učitelům Zákona a farizeům, kteří svoje smýšlení zkazili vymýšlením dalších a dalších zákonů, aniž by dali prostor milosrdenství. Ježíš je naplněním Zákona a soudí milosrdně.“
Po osvobození nevinné ženy se zkaženým soudcům, jejichž srdce, jak říká prorok Daniel, »převrátila vášeň«, dostalo toho, čím vyhrožovali Zuzaně: byli zabiti. „Jak ale posuzují lidé naše neřesti?“ – tázal se překvapivě papež František.
„My také ve svém srdci soudíme druhé... Jsme zkažení? Nebo ještě ne? Zastavte se, zastavme se. Hleďme na Ježíše, který vždycky soudí milosrdně: »Ani já tě neodsuzuji. Jdi a od nynějška už nehřeš«.“
Končil papež ranní kázání v kapli Domu sv. Marty.
Další články z podrubriky Kázání z Domu sv. Marty
(mig)