Itálie.
„Tento člověk byl opravdu syn Boží“ (Mk 15,39) – tato slova setníka pod křížem, která najdeme s drobnými variantami ve všech evangeliích, stojí na počátku úcty ke sv. Longinovi, bohatě rozvinuté v křesťanské tradici. Kdo to však byl? Římský voják, který probodl Ježíšův bok, z nějž vytryskla krev a voda, nebo římský setník, který se obrátil u paty Kříže, nebo snad voják, který velel stráži u Ježíšova hrobu? Na tyto otázky odpovídá ve své nové knize Gianluca Orsola, profesor latiny z Papežské lateránské univerzity (
Longino, il Santo della lancia, Graphe.it 2017). Pro náš rozhlas shrnul:
„Longinus je prolnutím všech těchto tří postav. Během staletí došlo k různým superpozicím. Na počátku je postava od Kříže: kopí – λόνγχη – odtud italské lancia, i „longino“. V aporkyfních evangeliích se hledala jména pro různé postavy, které jsou v kanonických evangeliích anonymní.“
Podle tradice tento Longinus opustil vojsko, vyučil se ve víře Apoštolů a odešel hlásat evangelium do Cesareje v Kapadocii, kde skončil život mučednickou smrtí, vypráví dále prof. Orsola:
„Longinus zpečetil život mučednictvím. Před konstantinovským mírem bylo martyrium něco jako ověnčení: vyvrcholení ctnosti, hrdinou ctnosti byl mučedník. Byl jako héroi srovnávám s tím, kdo vítězil při hrách v cirku, byl příkladem pro ty, kdo chtěli dospět do věčné blaženosti. Prvním mučedníkem je Ježíš. Longinus, pokud bereme v potaz časovou perspektivu, je velice blízko Ježíšovu martyriu.“
Longina a jeho kopí zvěčnila celá řada umělců. Patrně nejznámější je Berniniho socha v nice jednoho z pilířů svatopetrské kupole. Od jeho jména se nicméně odvíjí také jméno italského Lanciana, odvozeného ze staršího „Anxanum“, v souvislosti se zázračným Longinovým kopím. „Svaté kopí“ patřilo také mezi insignie Svaté říše římské. Jeho špice je dosud uchovávána ve Vídni, další relikvie byla uložena v Paříži, ale ztratila se v době francouzské revoluce.
„Víme o různých částech kopí, protože bylo rozděleno na malé kousky, proto se celá řada míst chlubí tím, že je vlastní. Zajímavé nicméně je, že kopí je zbraní se špicí, a talismany se špicí byly tradičně považovány za mocnější. A navíc v tomto případě jde o relikvii, která se dotýkala Krista...“
Martyr znamená svědek – a v případě Longina můžeme mluvit o dvojím svědectví, totiž ještě dříve než položil život za víru, vydal svědectví u paty kříže:
„Longinus zůstává příkladem: ve chvíli ukřižování prohlašuje, že Ježíš je Kristus. Podle jedné z tradic se obrátil u paty Kříže, podle jiné středověké tradice dokonce znovu nabyl zraku, když na něj dopadla kapka krve, která vytryskla s Kristova boku. Je tedy svědkem, který stále hlásá, že Ježíš je Kristus.“
Hovořil prof. Gianluca Orsola, autor knihy věnované postavě sv. Longina a učitel latiny na Papežské lateránské univerzitě.
(job)