Vatikán.
Křesťanská logika je logika pozítřka, nezastavuje se u přítomnosti, ale s důvěrou hledí ku vzkříšení těla – kázal papež František při dnešní ranní mši v kapli Domu sv. Marty. Papež varoval před spiritualistickou zbožností stlačenou pouze do dneška.
„Pokud nevstal Kristus, nevstaneme ani my“ – papež František si vzal podnět z prvního listu svatého Pavla Korinťanům (1 Kor 15.35-37.42-49) a pozastavil se u toho, co nazval „logikou vykoupení “. Papež se špetkou trpkosti poznamenal, že když recitujeme Krédo, odříkáváme poslední část spěšně, protože máme strach z budoucnosti, ze vzkříšení mrtvých.
„Pro nás všechny je snadné vstoupit do logiky minulého, protože je konkrétní,“ řekl papež František. „Snadné je rovněž vstoupit do logiky přítomného, kterou vidíme. Pohlédneme-li však do budoucnosti, pomyslíme si, že je »lepší na ni nemyslet«. Vstoupit cele do logiky budoucího zkrátka není snadné.“
„Logika včerejška je snadná, logika dneška je snadná. Logika zítřka je snadná: všichni zemřeme. Avšak logika pozítřka je obtížná. A to je to, co dnes hlásá Pavel: logiku pozítřka. Jaký bude pozítřek? Co jím bude? Vzkříšení. Kristus vstal z mrtvých. Kristus byl vzkříšen a je zcela jasné, že nebyl vzkříšen jako nějaký duch. U Lukáše čteme v souvislosti se vzkříšením, jak Ježíš říká: »Dotkněte se mě... Duch přece nemá tělo, ani kosti. Dotkněte se mě a dejte mi něco k jídlu« (srov. Lk 24,39-42). Logika pozítřka je logikou, k níž patří tělo.“
„Ptáme se, jaké bude nebe – pokračoval papež – a zda tam budeme všichni, ale nechápeme, co nám chce dát pochopit Pavel: logiku pozítřka. A tady – upozornil papež – vychází najevo určitý náš gnosticismus, když si myslíme, že všechno bude duchovní, a když máme strach z těla. Nezapomeňme – dodal – že toto byla první hereze, kterou odsoudil apoštol Jan: »Kdo říká, že Boží Slovo nepřišlo v těle, je z antikrista« (srov. 1 Jan 4,3).
„Máme strach přijmout a vyvodit poslední důsledky z těla Kristova. Snadnější je spiritualistická zbožnost, stínová zbožnost. Vstoupit do logiky Kristova těla je obtížné. A to je logika pozítřka. Vstaneme z mrtvých jako vstal Kristus, se svým tělem.“
„První křesťané se ptali, jak vstal Ježíš z mrtvých – pokračoval papež a poznamenal, že „víra ve vzkříšení těla je nejhlubším kořenem skutků milosrdenství, protože skýtá kontinuitu. Na druhé straně svatý Pavel zdůrazňuje, že všichni budeme proměněni, naše tělo a naše těla budou proměněna,“ řekl dále papež a znovu zmínil, že „Pán po vzkříšení chtěl, aby se Jej učedníci dotkli a jedli s ním. A toto je logika pozítřka, kterou obtížně chápeme a s obtížemi si ji osvojujeme.“
„Je znamením zralosti chápat správně logiku minulého, je znamením zralosti pohybovat se v logice přítomného, včerejška a dneška. Znamením zralosti je také rozvážnost při nazírání logiky zítřka, budoucnosti. Je však zapotřebí velké milosti Ducha svatého pro pochopení této logiky pozítřka, po proměnění, kdy přijde Pán a všechny nás proměněné vezme do oblak, abychom navždy zůstali s Ním. Prosme Pána o milost této víry.“
Končil papež František ranní kázání v kapli Domu sv. Marty.
Další články z podrubriky Kázání z Domu sv. Marty
(mig)