Bonn.
Nikdy a na žádném místě se „diákonky“ neúčastnily služby, kterou propůjčuje svěcení, řekl v rozhovoru uděleném německému deníku
Die Welt jeden z členů komise, kterou minulý týden ustanovil papež František, aby přezkoumala otázku možného jáhenského svěcení žen. P. Karl-Heinz Menke, emeritní profesor dogmatiky z bonnské univerzity a člen vatikánské Mezinárodní teologické komise, podporuje větší roli žen v církvi a nevidí dogmatické překážky k tomu, aby některé služby v církvi mohli vykonávat nevysvěcení lidé. Udělování prvního stupně svátosti svěcení ženám však vylučuje.
„Předpokládám, že papež bude chtít prozkoumat zda obnovení služby spojené s titulem „jáhenky“ může sloužit poslání církve a především většímu zapojení žen. Jakkoli to mnozí neobeznámení mylně očekávají, v žádném případě se to netýká připuštění žen k svátosti svěcení. II. vatikánský koncil definitivně potvrdil, že jáhen přijímá svátost svěcení. To znamená, že tuto svátost přijímají nejen biskupové a kněží, ale také jáhni. Vzhledem k tomu, že svátost svěcení je jen jedna (ve třech stupních), přístup žen k svátostnému diakonátu by znamenal také otevřenost jejich kněžskému a biskupskému svěcení,“ řekl profesor Menke. Jak dále vysvětlil, užívání termínu „diákonky“ je z historického hlediska složitým jevem, který se proměňoval v prostoru a čase. Historické prameny, které byly podrobně prozkoumány, však potvrzují, že jáhenky se nikdy nepodílely na službách podmíněných svěcením. V rané církvi jáhenky plnily charitativní službu a částečně také administrativní, podobnou, jakou v dnešní církvi zastávají řeholnice činné ve světě. Podle profesora Menkeho by případné nazývání těchto sester jáhenkami, které však ve své službě nejsou srovnatelné s jáhny, vyznívalo spíš jako diskriminace než jejich docenění.
(job)