Vatikán.
Synoda o rodině mimo jiné světu naznačila, že nelze zaměňovat rodinu, zamýšlenou Bohem, s jakýmkoli jiným typem svazku, řekl dnes papež František při zahájení nového soudního roku odvolacího tribunálu Apoštolského stolce. Před polední audiencí v Klementinském sále Apoštolského paláce slavili zaměstanci Římské roty mši svatou s kardinálem státním sekretářem a poté proběhla soukromá schůzka Svatého otce s děkanem tribunálu, Mons. Piem Vitem Pintem. Ve své promluvě, protkané hojnými citacemi svých předchůdců (od Pia XI. po Jana Pavla II.), papež František vyzdvihl jednu z definic vatikánského soudu. Kromě “tribunálu rodiny” je totiž Římská rota rovněž “tribunálem hájícím pravdu o posvátnosti manželského svazku”.
”Církev může poukazovat na stálost milosrdné Boží lásky k rodinám, zejména těm, které zranil hřích a životní zkoušky, a zároveň hlásat nezadatelnou pravdu o manželství podle Božího plánu. Tato služba byla svěřena především papežovi a biskupům.”
Stejný duchovní a pastorační postoj má zaujímat tribunál Římské roty, který svou činností doprovází a podporuje toto dílo pravdy, opus veritatis. Také věřící, kteří ze svobodné volby nebo kvůli nešťastným životním okolnostem žijí v objektivním stavu omylu, jsou nadále předmětem Kristovy milosrdné lásky, a tudíž lásky církve. Církev nicméně odjakživa věnuje zvláštní pozornost, péči a lásku rodině jako takové, včetně jejích problémů, dodal papež.
”Rodina a církev sice na různých rovinách, avšak společně, doprovázejí člověka až do konce života. Činí tak svým učením, ale také svým založením na společenství lásky a života. Zatímco lze rodinu nazvat “domácí církví”, církvi plně přísluší titul rodiny Boží. Rodinný duch je ustavující listinou církve – křesťanství se má takto projevovat a být rodinné. Bylo jasně napsáno: Už nejste cizinci a přistěhovalci, ale spoluobčané ostatních křesťanů a členové Boží rodiny (Ef 2,19). Církev je a musí být Boží rodinou.”
Učitelský a mateřský přístup vede církev k vědomí, že mezi křesťany jsou lidé se silnou vírou, sycenou katechezí, modlitbou a svátostmi, zatímco víra jiných věřících je zanedbaná, slabá, málo vzdělaná a formovaná či upadla v zapomnění. To však samo o sobě není důvodem k prohlášení neplatnosti manželského svazku:
”Je vhodné jasně zdůraznit, že kvalita víry není podstatnou podmínkou manželského souhlasu, který podle stále platné nauky může být podlomen jedině na přirozené úrovni (srov. CIC, kán. 1055, § 1 a 2). Trvalé uschopnění k víře, habitus fidei, které bylo vlito ve křtu, totiž v duši dále tajemně působí, i když se víra nerozvinula a psychologicky se jeví jako nepřítomná. Snoubenci, kteří mnohdy k pravému manželství přistoupili z přirozeného puzení, instinctus naturae, si v okamžiku jeho slavení jen omezeně uvědomují plnost Božího plánu. Později však v rodinném životě objevují, co pro ně Bůh Stvořitel a Vykupitel stanovil. Nedostatky formace ve víře a také omyl co do jednoty, nerozlučitelnosti a svátostné důstojnosti manželství činí manželský souhlas vadným jen v případě, jestliže determinují vůli k uzavření manželství (srov. CIC, kán. 1099). Právě z toho důvodu je nutné velmi pozorně zvažovat omyly, které se týkají posvátnosti manželského svazku.”
doporučil Svatý otec soudcům Římské roty a doplnil: Manželství tudíž není ideálem pro několik vyvolených, nýbrž stavem, který v Kristově milosti mohou prožívat všichni pokřtění věřící. Příprava na tuto svátost se nicméně má stát jakýmsi druhým katechumenátem, jak si to ostatně přeje řada synodních otců, uzavíral papež.
(jag)