Vatikán.
Po vystoupení papeže Františka byly během čtvrté generální kongregace biskupské synody představeny výsledky dvoudenní práce užších jazykových skupin. Celkem třináct kroužků se zamýšlelo nad první částí výchozího pracovního dokumentu synody (
Instrumentum laboris), která analyzuje výzvy, stojící před dnešní rodinou. Z připomínek biskupů vyplývá, že text pojednává tuto problematiku příliš negativně. Synodní otcové si proto přejí, aby závěrečný dokument synody kladl větší důraz na krásu rodiny, založené na nerozlučitelném manželství muže a ženy. Zatím se spíše zdá, že
Instrumentum laboris podrobuje rodinu sociologické analýze a jako litanii vyjmenovává všechny její problémy, aniž by vzpomenul na pohled víry a Ježíše Krista. Z nového textu by tudíž mělo vyplynout, že církev do rodin vkládá důvěru a naději, aniž by popírala jejich objektivní obtíže.
Další upozornění jsou sebekritického rázu. Pokud je rodina v krizi, podotýká třináct jazykových zpráv, nese na tom vinu také církev, která nebyla schopna předat víru. Zřejmě také proto, že na rodinu pohlížela z nereálného, příliš normativního a zastaralého zorného úhlu. Synodní otcové naopak vyzývají, aby závěrečný dokument synody církev popisoval jako služebnici rodiny, nikoli její vládkyni.
Menší jazykové skupiny se rovněž zamýšlely nad stylem a jazykem předloženého dokumentu, který prozatím definují jako málo atraktivní, příliš eurocentrický a poněkud zmatený. Žádají tedy, aby se závěrečná zpráva nesla v duchu výraznější jazykové svěžesti, obsahové přímočarosti, srozumitelnosti a nezatíženosti odbornými výrazy. Doporučují vykreslit krásu rodiny a manželství hojnějšími biblickými a patristickými citacemi (vůbec první odkaz na Písmo je nyní až v 39. odstavci konzultovaného textu).
Obsahové připomínky synodních otců se shodují v několika zásadních bodech – požadují výraznější zmínku o teorii genderu a rizicích, spojených s jejím šířením. Jednota panuje také v pastoračním přístupu k migrantům, který se má vyznačovat poskytováním práv, ale také dodržováním povinností. Zprávy jazykových skupin se domáhají většího prostoru pro staré a zdravotně postižené členy rodiny, na jejichž klady nynější pracovní text opomíná poukazovat.
Jiné zvláštní připomínky vznášejí pouze některé z jazykových skupin – zaznívá tu přání, aby závěrečná synodní zpráva obsahovala příběhy z rodiného života anebo světců, které mohou být vzorem pro dnešní věřící. Žádá se hlubší reflexe o důležitosti čistoty a citové výchovy, zejména pro mladé lidi. Synodní otcové navrhují, aby se pozorněji zvážil dopad nových technologií, zvláště internetu, na rodinný život, a aby se hlouběji pojednala bioetická témata.
Účastníci synody konečně hodnotí práci v jazykových, avšak kulturně různorodých skupinách jako zážitek skutečné katolicity a zkušenost vzájemného naslouchání. Vyjadřují tedy spokojenost nad novou metodologií práce, která věnuje právě užším skupinám plných sedm dní synodního shromáždění.
(jag)