Vatikán.
V Římě se dnes skončila další etapa dialogu katolické církve s letničními hnutími na téma charismat v církvi. Katolickou stranu vedl mons. Michael F. Burbidge, biskup z Raleigh (USA) a letniční sbory pastor Cecil M. Robeck (USA). Obsah rozhovorů přiblížil Vatikánskému rozhlasu sekretář Papežské rady pro podporu jednoty křesťanů,
mons. Brian Farrell:
„Je to pokračování dialogu, který je veden bezmála třicet let. Tentokrát byla na pořadu otázka významu a role charismat v životě církve. Byl to dialog velice zajímavý, přímý a také plodný. Stojíme těsně před vydáním závěrečného dokumentu, který shrne pět posledních let. Pro nás katolíky je zásadní věcí, abychom tento fenomén letniční zkušenosti lépe pochopili, což není snadné, a odtud pak přešli ke vzájemnému respektu a porozumění ve snaze o intenzivnější spolupráci.“
Jaké jsou hlavní charakteristiky letniční spirituality?
„Je to především smysl pro přítomnost a přímé působení Boží v životě jednotlivce. To je zřejmé v jejich způsobu modlitby a chápání vnuknutí, která řídí život křesťana. Potom je to smysl pro misie, to znamená povinnost stále hlásat evangelní poselství, což plyne z jejich velmi hlubokého vnímání toho, že bez Krista není spásy.“
Zdá se, že počet letničních sborů ve světě roste a roste také počet stoupenců charismatické obnovy v katolické církvi…
„Myslím, že to je dáno tím, že lidé dnes touží po opravdové spiritualitě, která by překonala intelektuální křesťanství redukující všechno na víru v obsah nauky, kterou je třeba přijmout anebo odmítnout. Dnešní člověk má spíše zapotřebí zakusit Boží přítomnost a milost v konkrétním životě a to letniční i katoličtí charismatici velmi živě vnímají a také předávají svojí radostí a smyslem pro společenství.“
Kam zapadá dialog s letničními z hlediska širší perspektivy dialogu s protestanty?
„Je třeba rozlišovat dva typy světa, se kterým vedeme dialog, tedy svět historických církví, se kterými máme mnoho společných prvků a sdílíme s nimi dějiny, a potom celý tento ostatní svět letničních, charismatiků, který je novou vitální formou autentického a konkrétního života evangelia. Jsou to dva způsoby vedení dialogu, protože mají odlišné základy a odlišné společné prvky.“
Tolik sekretář Papežské rady pro podporu jednoty křesťanů o dialogu s letničními, mons. Brian Farell.
(mig)