Řím.
V mateřském kostele Tovaryšstva Ježíšova dnes večer zazněla světová premiéra posledního díla italského skladatele Ennia Morriconeho.
Missa Papae Francisci vznikla na objednávku jezuitského řádu u příležitosti dvoustého výročí jeho obnovení a k poctě současného papeže. Ve zcela zaplněném kostele Jména Ježíš a za účasti řádového generálního představeného, o. Adolfa Nicolase, ji pod taktovkou samotného autora provedl římský symfonický orchestr a stočlenný pěvecký sbor.
Ennio Morricone , ročník 1928, svou hudbou doprovodil více než pět set filmů a za svou šedesátiletou kariéru složil stovku klasických partitur, včetně sakrálních. Mešní ordinárium však bylo pro držitele několika Oskarů a dalších prestižních ocenění dlouho odkládanou premiérou…
“Moje manželka mne o mši žádala už dlouhá léta, ale já jsem se k tomu nikdy nemohl rozhodnout. Až jsem jednou potkal rektora jezuitského kostela del Gesú, blízko kterého bydlím a do něhož často chodím. Otec Libanori mne požádal o partituru k oslavám dvoustého výročí znovuobnovení jezuitského řádu. Vzal jsem si čas na rozmyšlenou. Bylo to v roce 2012, poté byl zvolen papež František, první papež jezuita. Tehdy jsem se dal do práce s myšlenkou, že skladbu věnuji jemu a také své manželce Marii. Na zakázce mne nejvíce zaujala skutečnost, že jsem napsal hudbu k filmu Misie, který vypráví příběh jihoamerického misijního působení jezuitů v roce 1750, tedy krátce před jejich rozpuštěním. A nyní se touto skladbou účastním na oslavách obnovení řádu. Považuji tuto souhru okolností za cosi zázračného…“
Před několika dny vyhledal Ennio Morricone ve Vatikánu Svatého otce Františka, aby mu předal partituru. „Vyměnili jsme si dlouhý, tichý pohled. Papež čekal, že mu budu vyprávět o své mši. Ukázal jsem mu první stranu partitury, kde noty utvářejí kříž“, popsal italský skladatel setkání s Petrovým nástupcem pro italský katolický deník Avvenire (10.6.2015).
(jag)