Vatikán.
Jak se dnes na mne dívá Ježíš? Tuto otázku položil papež František při dnešní ranní eucharistii v kapli Domu sv. Marty, když se zamýšlel nad rozmluvou vzkříšeného Ježíše s Petrem podanou v dnešním evangeliu (
Jan 21,15-19). Papež uvažoval o trojím pohledu, kterým na Petrovi spočinul Pán: při volbě Petra; po té, co jej Petr zapřel a když pověřoval Petra pastýřským posláním.
Zmrtvýchvstalý Ježíš připraví jídlo svým učedníkům a po jídle zapřede intenzivní rozhovor s Petrem. Od tohoto obrazu z dnešního evangelia odvíjel František svoji promluvu a svěřil se, jak jej v modlitbě napadlo představit si „pohled, kterým Ježíš spočinul na Petrovi“. V evangeliu jsou tři takovéto pohledy v odlišných situacích: při Petrově vyvolení, v jeho lítosti a při pověření pastýřskou službou.
Na začátku Janova evangelia – připomněl papež – když jde Ondřej za svým bratrem Petrem a říká mu »Našli jsme Mesiáše!«, je tento pohled plný nadšení. Ježíš pohlédl na Petra a řekl mu: »Ty jsi Šimon, syn Janův, budeš se jmenovat Kéfas, ta znamená skála«. To je první pohled, pohled poslání. Tento první pohled je povoláním, prvním oznámením Petrova poslání. A jaký byl účinek tohoto pohledu v Petrově duši? – ptal se papež. – Nadšení. Byl to počátek cesty s Pánem.
Potom papež přešel k dramatické noci Zeleného čtvrtku, kdy „Petr třikrát zapřel Ježíše a ztratil všechno. Ztratil Jeho lásku a když zkřížil svůj pohled s tím Pánovým, rozplakal se.“
„Lukášovo evangelium o Petrovi říká, že »se hořce rozplakal« (Lk 22,62). Nadšení následovat Ježíše se změnilo v pláč, protože zhřešil, zapřel Ježíše. Pánův pohled změnil Petrovo srdce ještě více než ten první. První změnil jeho jméno a povolání. Tento druhý pohled mění Petrovo srdce a touto změnou je konverze lásky.“
„Potom – řekl dále papež – následuje pohled při setkání po Ježíšově Zmrtvýchvstání. Víme, že Ježíš se s Petrem setkal, jak stojí v evangeliu, ale nevíme, co si řekli.“
Pohled z dnešního evangelia – pokračoval František – je třetí. Potvrzuje Petrovo poslání a žádá také potvrzení Petrovy lásky. Třikrát Pán žádá Petra, aby vyjádřil svoji lásku a pověřuje ho, aby pásl Jeho ovce. Když se Pán táže po třetí, Petr se zarmoutí, skoro se rozpláče.
„Zarmoutil se, protože se jej Pán potřetí zeptal: »Miluješ mne?« a odpověděl mu: »Pane, ty víš všechno – ty víš, že tě miluji!«. Ježíš mu řekl: »Pas moje ovce!«. – To je třetí pohled, pohled poslání. První je pohled vyvolení, kdy Petr nadšeně následuje Ježíše. Druhý je pohled lítosti ve chvíli onoho těžkého hříchu, kdy zapřel Ježíše. Třetí je pohled, který posílá: »Pas mé beránky! Pas moje ovce! Pas moje ovce!«“
„Zde to však nekončí - pokračoval papež – Ježíš jde dál a říká Petrovi: »To všechno budeš konat z lásky, ale co potom? Budeš korunován králem?«. Nikoli. Ježíš předpovídá Petrovi, že jej bude také následovat cestou kříže.“
„Také my můžeme přemýšlet o tom, jakým pohledem se na mne Ježíš dívá dnes? Jak na mne hledí Ježíš? Povoláním? Odpuštěním? Posláním? Na cestě, kterou šel On, jsme všichni Pánem viděni. Neustále na nás hledí s láskou. Žádá od nás něco, odpouští nám něco a pověřuje nás určitým posláním. Nyní Ježíš přichází na oltář. Každý z nás ať si v duchu říká: »Pane, Ty jsi zde, mezi námi. Pohleď na mne a řekni mi, co mám dělat. Jak mám oplakat svoje chyby, svoje hříchy. S jakou odvahou se mám ubírat po cestě, kterou jsi Ty prošel jako první«.“
Tento den – uzavíral papež František dnešní homilii v Domě sv. Marty – nám přinese užitek, když si tento dialog s Pánem dobře přečteme a budeme přemýšlet o pohledu, kterým se na mne dívá Ježíš.
Další články z podrubriky Kázání z Domu sv. Marty
(mig)