Vatikán/Argentina.
List u příležitosti 100. výročí založení teologické fakulty Katolické univerzity v Argentině adresoval papež František jejímu kancléři kardinálovi Mariovi Aureliovi Polimu. Petrův nástupce v úvodu připomíná, že toto výročí se kryje s 50. výročím zakončení Druhého vatikánského koncilu. „Nyní je třeba postupovat dál. A co znamená jít dál?“ – táže se a pokračuje: „Vyučovat a studovat teologii znamená žít na hranici, kde se evangelium setkává s potřebami lidí, kterým musí být hlásáno srozumitelně a smysluplně. Musíme se varovat toho, aby se teologie vyčerpala v akademické disputaci nebo se dívala na lidstvo ze skleněného zámku. Život učí. Teologie a svatost spolu neoddělitelně souvisejí. Teologie, kterou podáváte – píše dále papež – musí být zakořeněna a mít základy ve Zjevení a Tradici, ale musí doprovázet kulturní a sociální procesy, a zejména obtížná přechodná období. V této době se musí teologie zabývat nejenom konflikty, které zakoušíme v církvi, ale také těmi, které probíhají ve světě a kterými žije Latinská Amerika. Nespokojte se s teologií dělanou od stolu. Místem reflexe musejí být hranice. Nepodlehněte pokušení tyto hranice nalakovat, navonět, upravit si je a ochočit. Dobří teologové, stejně jako dobří pastýři, musejí být cítit lidem a ulicí, a jejich reflexe má hojit olejem a vínem lidská zranění.“
Papež František zmínil své pojetí církve jakožto polní nemocnice. Teologie by měla toto pojetí vyjadřovat, píše dále: „Milosrdenství není jenom pastorační postoj, ale samotná podstata evangelia. Studujte, jak by se v různých disciplínách – dogmatice, morálce, spiritualitě, právu a podobně – odrážela centrální role milosrdenství. Bez milosrdenství naší teologii, našemu právu a naší pastoraci hrozí, že zabředne do byrokratické přízemnosti či ideologie, která si chce ochočit mystérium. Rozumět teologii, znamená rozumět Bohu, který je láska,“ píše mimo jiné papež František studentům a vyučujícím teologické fakulty Katolické univerzity v Argentině.
(mig)