Vatikán.
„Je nezbytné, aby z turistického ruchu měly prospěch všechny sektory dané lokality a zvláště rodiny,“ píše se v poselství Papežské rady pro pastoraci migrantů ke Světovému dni cestovního ruchu, který připadá na 27. září a jeho mottem je „cestovní ruch a společenský rozvoj“. Papežská rada pro pastoraci migrantů a lidí mimo domov, která dnes zveřejnila Poselství k tomuto dni, vyjadřuje přesvědčení, že turistický ruch se vůči místnímu obyvatelstvu musí řídit etikou, aby mohl přinášet užitek místním lidem, tedy vyvarovat se ekonomistického chápání společnosti, které hledá sobecký prospěch bez ohledu na sociální spravedlnost. „Nikdo totiž není oprávněn budovat vlastní prosperitu na účet druhých,“ píše se v Poselství. Prospěch z turismu nelze redukovat výlučně na ekonomický aspekt, ale má se odrážet také v jiných „stejně důležitých nebo důležitějších dimenzích: jako např. kulturní obohacení, příležitost k lidskému setkávání, vytváření vztahů, prosazování vzájemného respektu a tolerance, spolupráce mezi veřejnými a soukromými sektory, umocnění sociálního tkaniva, zlepšení sociální situace společnosti a podněcování udržitelného ekonomického a sociálního rozvoje“.
Právě turistický sektor je v nynější ekonomické krizi jedním z nejudržitelnějších faktorů redukování chudoby v zaostalých oblastech. Pokud by se adekvátně rozvíjel, mohl by se stát nástrojem pokroku, vytváření pracovních příležitostí, rozvoje infrastruktury a ekonomického růstu. Papežská rada pro pastoraci migrantů poukazuje na to, že turistická destinace není jenom krásná krajina a komfortní vybavení, ale především společnost místních obyvatel v jejich přírodním a kulturním kontextu. „Je proto třeba – píše se v Poselství zmíněné Papežské rady – prosazovat takový cestovní ruch, který se bude rozvíjet v harmonii s místním společenstvím, životním prostředím a kulturním odkazem. Místní společnost má zakoušet pozvání k pěstování vlastního přírodního a kulturního odkazu, poznat jej a být na něj hrdá, respektovat jej a doceňovat, aby jej mohla sdílet spolu s turisty a předávat budoucím generacím.“
(mig)