Řím.
Ředitel časopisu italských jezuitů Civilta Cattolica,
o. Antonio Spadaro, byl v souvislosti s prvním výročím volby papeže Františka dotázán Vatikánským rozhlasem na klíčové rysy pontifikátu:
„Papež se nedrží abstraktních idejí, jejichž aplikací by utvářel realitu podle vlastní vize. Postupuje krok za krokem, rozlišuje dějiny a doprovází stávající dění v církvi, samozřejmě ve vztahu ke světovému dění. Pro něho je nejdůležitější sledovat, co se děje, a reformu chápe jako vnitřní proces. Dnes je velice zřetelné, že církev se rozvíjí zvláště v souvislosti s mladými církvemi a mění svoji vizi.“
Jaké místo má v pontifikátu papeže Františka sv. Ignác z Loyoly a sv. František z Assisi?
„Papež Bergoglio je od mládí radikálně formován ignaciánskou spiritualitou a jeho způsob jednání, vidění a chápání reality je podle mého názoru absolutně vázání na tuto spiritualitu. Je to samozřejmě spiritualita evangelní, která je silně zaměřena na přítomnost Pána ve světě. Není to spiritualita optimistická – papež tento termín nemá v oblibě. Je však plná naděje. Pro papeže to znamená, že Pán ve světě působí a my přicházíme vždycky až potom a máme Jeho přítomnost rozpoznávat. A to se nazývá rozlišování. Řekl bych, že jde o pontifikát, který rozlišuje, jak Pán ve světě působí. V tomto smyslu je hluboce jezuitský, ignaciánský. Je však také v hluboce ignaciánském smyslu františkánský, protože františkánská spiritualita je v té ignaciánské obsažena a zajisté vede papeže k tomu, že věnuje mimořádnou pozornost chudobě a tomu, co je podstatné. U sv. Františka je však také silně přítomen jeden další rozměr. A tím je reforma. Dobře známe vidění, které měl prosťáček z Assisi a které ovlivnilo jeho život, totiž vidění o opravě kostela, tedy církve (což je v románských jazycích totéž slovo – pozn. překl.). Františkovo úsilí opravit zchátralou budovu kostela se tak promítá do papežova pojetí nynější církve jakožto polní nemocnice, které je ve Františkově pontifikátu silně patrné.“
Říká o. Antonio Spadaro.
(mig)