Řím.
Generální ekonomové a generální ekonomky více než pěti set institutů zasvěceného života ze všech částí světa diskutují o tomto víkendu na římské Papežské univerzitě
Antonianum o nakládání s řádovými statky.
Účastníky zmíněného sympozia o správě církevního majetku pozdravil psaným poselstvím také papež František. „Instituty zasvěceného života a společnosti apoštolského života mají žít a dosvědčovat skutečnost, že princip nezištnosti a logika daru mají své místo rovněž v ekonomice“, poznamenává Svatý otec a upřesňuje: „Zakládající charisma každého institutu je do této logiky plně vepsáno – tím, že jako zasvěcené osoby darujete své bytí, dáváte skutečný přínos hospodářskému, společenskému a politickému rozvoji“.
Je nutné pozorně bdít, aby řádové statky byly spravovány obezřetně a transparentně, byly hájeny a uchovávány. Je třeba spojit přednostní charismaticko-duchovní rozměr s ekonomickou dimenzí a efektivitou, která ve tradičním hospodaření institutů zasvěceného života nachází svou úrodnou půdu. Nelze tolerovat plýtvání a je naopak nezbytné dobře využívat zdroje, upomíná Svatý otec.
Papež pak cituje slova svého předchůdce Pavla VI., který požadoval „novou a ryzí křesťanskou mentalitu“, spolu s „novým církevním životním stylem“. Ten se má vyznačovat střídmostí, hledáním spravedlnosti a radostí z podstatného. „Nepotřebujeme teoretickou chudobu“, podotýká papež na závěr. „Chudobě se učíme tím, že se dotýkáme chudého Kristova těla, tedy chudých, nemocných a dětí“, píše František účastníkům sympozia o správě církevního majetku, které, jak papež doufá, přinese „kýžené plody“.
Ke konání sympozia vyzval přímo Svatý otec, jemuž „přísluší nejvyšší správa a nakládání veškerým církevním majetkem“ (CIC, 1273), připomenul v zahajovací promluvě kard. João Braz de Aviz, prefekt Kongregace pro společnosti zasvěceného života a apoštolského života. „V tomto okamžiku je naším cílem zahájit hlubokou reflexi o tom, jak mají zasvěcené osoby spravovat svůj majetek“, upřesnil sekretář téže kongregace, arcibiskup José Rodríguez Carballo:
„Přání Svatého otce vychází vstříc naší žádosti. V kongregaci totiž vidíme, že špatné nakládání s majetkem vede k závažným důsledkům, které dopadají na samotné kongregace. Náš úřad již několik měsíců pracuje na orientačních liniích v nakládání s majektem, které se vnitřně pojí s chudým a strohým stylem života, podle charismatu jednotlivých institutů. Znění dokumentu nyní chceme prohovořit s vyššími řádovými představenými a ekonomy, abychom dospěli k teologickému a duchovnímu rámci majetkové správy. Zcela zásadní je tu přehlednost a průhlednost. Na tomto poli se už hodně udělalo – mnohé kongregace zadávají každoroční audity, spolupracují s externími odborníky. Během sympozia tudíž chceme naléhat na trasparentnost, protože v sázce je naše důvěryhodnost. A s tou by se zahrávat nemělo.“
Pozorné a prozíravé nakládání s majetkem rovněž předpokládá náležitou duchovní a lidskou formaci, upozorňuje dále španělský františkán.
„To je zcela nevyhnutelné. Nikdy nedosáhneme přiměřené majetkové správy bez formování hospodářského rozměru v souladu s vlastním charismatem. Pouze takto mohou být naše misijní volby inovativní a prorocké. Ačkoliv instituty do formace už hodně investují, většinou převažuje improvizace. Na sympoziu proto chceme vyzvat k základní hospodářské výchově, která má být součástí noviciátu. Mladí lidé musí vědět, jaké jsou životní a misijní náklady, kolik stojí elektřina, voda a topení. Formaci potřebují také ekonomové, aby se konkrétně zaměřovali na evangelní hodnoty – velkorysost, solidaritu, společenství.“
Co říci lidem v souvislosti s finančními skandály některých institutů zasvěcené života?
„Především máme žádat o odpuštění! Došlo k chybám, někdy ale v dobré vůli, alespoň to předpokládám. Je třeba omluvit se chudým lidem, protože instituty zasvěceného života často žijí z jejich štědrosti. A poté přijmout taková opatření, aby se chtěné či nechtěné chyby bez prodlení napravily.“
Podotýká sekretář vatikánské kongregace, zodpovědné za řeholní život v církvi.
(jag)