Vyznáváme, že Bůh je Stvořitel „nebe i země“. Znamená to tedy, že Bůh stvořil všechno, co existuje. Pojem „země“ označuje materiální, viditelný svět. Výraz „nebe“ se naopak vztahuje k duchovnímu, neviditelnému světu.
Katechismus prohlašuje, že „existence duchových, netělesných bytostí, které Písmo svaté obvykle nazývá anděly, je pravda víry” (KKC, 328). Svatý Augustin vysvětluje, že slovo „anděl” poukazuje na úlohu, na poslání Božího posla, a dodává: Přirozenost těchto bytostí označuje slovo „duch”.
Mezi anděly se vyskytují tací, které církevní tradice nazývá „anděly strážnými”. Celá církev a všichni věřící mají prospěch z tajemné pomoci andělů. V devadesátém prvním žalmu čteme : „Vždyť svým andělům vydal o tobě příkaz, aby tě střežili na všech tvých cestách” (Žl 91, 10-13). Autor listu Židům prohlašuje, že andělé jsou „duchové, poslaní k tomu, aby sloužili těm, kdo mají jako dědictví dostat spásu” (Žid 1,14 ). Také Ježíše v jeho poslání doprovázeli andělé.
Katechismus přináší výrok sv. Basila z Caesareje: „Každý věřící má u sebe anděla jako ochránce a pastýře, aby ho vedl k životu.“ (KKC, 336). Jsme proto povoláni k tomu, abychom se svým andělem strážným hovořili jako s velkým přítelem.
Modlitby k andělu strážnému nejsou zdaleka vhodné pouze pro děti. Papež Jan XXIII. to krásně dosvědčuje, když říká: „Mám-li navštívit nějakou významnou osobnost, požádám svého anděla strážného, ať se dohodne s andělem strážným onoho člověka, aby ovlivnil jeho rozpoložení. Je to nepatrný úkon zbožnosti, na který mne upozornil Svatý otec Pius XI. Podle mé zkušenosti však přináší bohaté plody”. Nezapomínejme však, že andělé nejsou božstva, nýbrž poslové trojjediného Boha.
Přeložila Jana Gruberová
Další články z podrubriky Víra je ze slyšení