Vatikán.
V rámci jedenácté edice Festivalu sakrální hudby včera v podvečer zazněla pod Michelangelovými freskami v Sixtinské kapli
Missa Anno santo Mons. Georga Ratzingera. Jako dar pro Benedikta XVI. ji ve vatikánské premiéře provedl papežský sbor
Cappella Sistina. O spolupráci s papežovým starším bratrem, dlouholetým sbormistrem řezenského chrámového chlapeckého sboru, hovořil pro Vatikánský rozhlas sbormistr římské Sixtiny,
mons. Massimo Palombella.
Je to všestranný hudebník, který pečuje o dirigentskou techniku, sborový přednes i kompoziční aspekty – jedním slovem o vše. Skladba je moderní a inovátorská. Lze rozpoznat, že Ratzingera ovlivnili velikáni Beethovenova či Wagnerova formátu, avšak tyto vlivy zpracoval do zdárné originální syntézy. Styl mše je pozdně-romantický, v této tradici zůstává skladba zakořeněna, avšak dokáže ji rozšířit.
Ratzingerovo ordinárium není kompletní, a proto je papežská schola doplnila o další liturgické zpěvy římské polyfonie i novodobé tvorby:
Chybí krédo. U příležitosti Roku víry jsme Ratzingerovu mši doplnili úvodem z gregoriánského chorálu, který odkazuje ke zdrojům sakrální hudby. Dále pak krédem z Palestrinovy „Missa Papae Marcelli“ a eucharistickým motetem z mé vlastní dílny. Uzavíráme skladbou Colina Mawbyho „Tu es Petrus“. Pokud se papežský sbor neotevře kulturní výměně se současnou tvorbou, stane se muzejním exponátem a nikoliv institucí, která může evangelizovat,
podotkl na okraj včerejšího koncertu v Sixtinské kapli sbormistr mužského pěveckého sboru Cappella Sistina, Mons. Palombella.
(jag)