Vatikán.
V úterý 17. října pokračovala biskupská synoda o nové evangelizaci 13. a 14. všeobecným zasedáním. Mons. Nikola Eterovič, generální sekretář biskupské synody, v úvodu přečetl poselství devadesátiletého čínského biskupa z diecéze Fengxiang.
Mons. Lucas Ly Jingfeng strávil dvacet let v komunistickém vězení. Na biskupa byl vysvěcen po svém propuštění roku 1980.
Církevní shromáždění poté vyslovilo svou podporu obyvatelům Haiti, které před dvěma lety postihlo zemětřesení. Synod vyzval k nejenom materiální, nýbrž i duchovní obnově země.
Kardinál Kurt Koch připomněl ekumenický rozměr nové evangelizace. „Výzva nové evangelizace interpeluje univerzální církev a také po nás žádá, abychom pokračovali ve snaze hledat plnou jednotu křesťanů“ (
Homilie Benedikta XVI. při nešporách, baz. sv. Pavla za hradbami, 28. červen 2010), citoval předseda Papežské rady pro jednotu křesťanů Svatého otce. Koncilní dekret o ekumenismu upozorňuje, že „ rozdělení křesťanů zřejmě odporuje Kristově vůli, je pohoršením světu a poškozuje svatou věc hlásání evangelia všemu stvoření (
Unitatis Redintegratio, 1), zdůraznil švýcarský kardinál. Naší útěchou může být ekumenismus mučedníků – v nich bl. Jan Pavel II. spatřoval „nejvýznamnější důkaz, že každý prvek rozdělení může být překlenut a překonán v úplném darování se pro věc evangelia“ (
Ut unum sint,1). Zatímco my zde na zemi dosud nezažíváme plnost jednoty, mučedníci v nebeské slávě žijí v dokonalém společenství, řekl kardinál Koch.
Brazilský biskup
Mons. Geraldo Lyrio Rocha poukázal na liturgii jako základní zdroj a místo evangelizace. Církev věří tak, jak se modlí:
Lex orandi, lex credendi, řekl biskup brazilské diecéze Mariana a vyzdvihl umění správně celebrovat (
ars celebrandi) jako nejlepší způsob předávání radostné zvěsti.
Polský
kardinál Kazimierz Nycz hovořil o udílení svátosti křtu. I v tradičně katolickém Polsku nastala situace, kdy rodičě nechávají pokřtít své děti, přičemž evidentně nejsou schopni jim předávat víru. Otázkou je, jaký má potom takový křest smysl, uzavřel varšavský arcibiskup.
V případě Albánie nelze hovořit o nové evangelizaci, nýbrž vůbec o prvním hlásání víry. Generace Albánců vyrostly, aniž by cokoliv slyšely o Bohu; také místní muslimové, kteří mají křesťanské kořeny, jsou křesťanskému poselství otevřeni.
Mons. Cristoforo PALMIERI ve svém vystoupení nezastíral množství problémů – chudoba, geografické vzdálenosti. Žeň není malá, ale schází horliví, vzdělaní dělníci, schopní přinášet oběti. Teprve teď se seznamujeme s koncilními dokumenty, přeloženými do albánštiny. Nechybí krev mučedníků (čtyřicet beatifikačních kauz čeká na své ukončení při vatikánské Kongregaci pro blahořečení a svatořečení), ale prázdnotu vytvořenou diktaturou může vyplnit pouze vaše modlitba a podpora, žádal synod biskup z albánského Rrëshen.
Bereme-li do rukou Písmo svaté a čteme je spolu s církví, vrací se člověk do ráje, aby tam chodil s Bohem (
Verbum Domini, 87), citoval korejský biskup
Mons. Vincent Ri Pyung-ho svatého Ambrože ( a Benedikta XVI.) Od začátku svého episkopátu věnuji každé ráno dvě a půl hodiny tomu, abych se zpaměti naučil biblickým čtením denní liturgie, svěřil se biskup jihokorejské diecéze Jeonju. Avšak jak zde zmínil jeden francouzský biskup, navzdory jeho doktorátu z biblistiky mu dveře k Písmu otevřel teprve jeden chudý laik. Protože tyto věci zůstávají skryty před moudrými a chytrými a jsou odhaleny maličkým (srov. Mt 11, 25-26), řekl korejský biskup a uzavřel: Když církev naslouchá Božímu Slovu, měla by je – ony maličké – mít po ruce.
Odpoledne synod naslouchal delegátům bratrských církví. Pravoslavnou církev zastupoval metropolita Hilarion, představitel moskevského patriarchátu. Dále vystoupili baptisté, metodisté a anglikáni. V závěru včerejšího zasedání synodní otcové vyslechli příspěvek bratra Aloise, představeného ekumenické komunity ve francouzském Taizé.
(jag)