Washington.
Katolické časopisy a nakladatelství ve Spojených státech se učí novému životu v digitální éře. Jako katalyzátor, který urychlil proces transformace, posloužila hospodářská krize. Mnoho katolíků totiž zařadilo pravidelnou četbu mezi luxusní činnost, na kterou je potřeba alespoň na čas rezignovat. Klesl počet předplatitelů i náklady knih. Zároveň s tím vzrostly ceny tisku a poštovních služeb. Některá nakladatelství se tak ocitla na pokraji krachu. Příkladem může být National Catholic Register, který od roku 1984 čtyřikrát změnil vlastníka a z týdeníku se stal dvoutýdeníkem.
Východiskem z krizové situace se pro mnohé ukazují digitální knihy, které v posledních letech získávají stále více přívrženců zejména mezi čtenáři mladšími 45 let. Dokládá to i fakt, že největší internetové knihkupectví, Amazon, nedávno ohlásilo, že v současnosti prodává víc e-booků než tištěných knih. Podobná tendence nastupuje také na trhu náboženské literatury.
Digitalizace se nevyhýbá ani takovým titulům jako Písmo Svaté. Například Bible publikovaná v nakladatelství Spojených států, Ignatius Press, byla z jedné čtvrtiny prodána právě v elektronické verzi. Jezuitské nakladatelství vede v digitalizaci knížek. Na e-booky přetváří nejen aktuální tituly, ale také bestsellery minulosti. Dalším metodou k získání pozic na trhu jsou audio knihy. V této oblasti je práce pomalejší, protože nahrávání testu vyžaduje větší náklady než jeho transformaci na e-book, zdůrazňuje ředitel marketingu, Tony Ryan.
Zajímavým příkladem toho, jak technologická revoluce pomáhá časopisům a mění jejich charakter, je historie měsíčníku Catholicism in Crisis, známého také pod kratším názvem Crisis. V roce 2007 se jeho vydavatelé rozhodli, že se stane výlučně internetovým časopisem, s názvem Inside Catholic. Rozhodnutí považované za kontroverzní se vyplatilo. Časopisu se podařilo získat 150 tisíc čtenářů. Za úspěch vděčí radikální proměně. Bylo nutné ohraničit rozsah téměř všech článků na tisíc znaků. Průzkumy i zkušenosti totiž ukazují, že lidé nechtějí číst delší texty na obrazovkách svých počítačů.
Dnes, sotva po čtyřech letech stojí časopis na prahu další revoluce. Díky popularitě e-booků. Články se mohou vrátit opět k většímu rozsahu, protože elektronický papír nenamáhá oči tolik jako obrazovky. Není tedy vyloučeno, že elektronické knihy, díky nízkým nákladům na vydání a distribuci, dovolí katolickým nakladatelstvím návrat k někdejšímu lesku.
(job)