Itálie.
Itálie zažívá boom knížek na náboženská témata. Už nyní představují 13% aktuálního editorského trhu, vydávají 4,5 tisíce novinek ročně. Hodnota prodaných publikací je 260 milionů euro. Obrat se točí především v katolických knihkupectvích, kterých je víc než 400, ale nejenom tam. Ačkoliv katolické publikace byly řadu let obětí jistého ostrakismu a v nejlepším případě spadaly pod esoteriku nebo okultismus, dnes také světská nakladatelství objevují v těchto knihách novou zlatou žílu.
Přelom přišel s Janem Pavlem II., který jako první papež adresoval své texty širokému publiku a překročil tak klasický katolický knižní trh. Benedikt XVI. tuto dobrou tradici podržel. Vedle Karola Wojtyły je dalším polským autorem bestsellerů v Itálii sv. Faustyna Kowalská se svým Deníčkem. Typicky italským jevem jsou kardinálské bestsellery, mezi nimiž vedou publikace Carla Maria Martiniho, vydaného jen loni 44 ve 12 nakladatelstvích, a kard. Gianfranco Ravasi, který vydal 27 novinek v 13 nakladatelstvích.
Mezi katolické bestsellery patří také nábožensky laděná vyznání populárních osobnostní show businessu.. Jako například Paolo Brosio, známý sportovní komentátor, který popsal příběh svého obrácení v Medžugorji. Jeho knihy „Krok od propasti“ se prodalo 200 tisíc exemplářů. Podobně je tomu se svědectvím fotbalisty Nicoly Legrottaglie. Jak sám uvádí, jeho dvě knihy jsou naplněním slibu, který dal v dětství Ježíši: „Jestli se stanu fotbalistou první ligy, budu Tvým misionářem,“ řekl kdysi v modlitbě mladý Nicola. Proto jeho první kniha nese titul: „Dal jsem slovo“.
Podstatný podíl na úspěchu katolických nakladatelství spočívá v nárůstu čtenářů, o 10% za poslední tři roky. Jsou mezi nimi lidé mladí a nevěřící. „Také ateisté cítí potřebu dialogu s věřícími, aby odkrývali hodnoty, které mohou posloužit za most k novému humanismu,“ zdůrazňuje P. Rosino Gibellini, ředitel nakladatelství Queriniana.
(job)