Vatikán.
Historická pravda o odsouzení a smrti Ježíše byla ústředním tématem prvního postního kázaní P. Raniera Cantalamessy. O jakou pravdu jde v evangeliích? Je to historická pravda, referující o věcech tak, jak se udály, nebo pohodlná, tendenční pravda, vykonstruovaná k apologetickým cílům ? ptal se ve své promluvě před Janem Pavlem II. a římskou kurií papežský kazatel. Problémy evangelijních událostí a současné biblické exegeze se týkají také debat kolem filmu Mela Gibsona. Rozvířily se otázky, které nelze nechat bez odpovědi, podotkl P. Cantalamessa.
Jádrem sporu kolem nového filmu o Kristově umučení je otázka komu připsat odpovědnost za Ježíšovu smrt. Papežský kazatel upozornil, že křesťané i židé sdílejí v této věci názor zapsaný v Bibli. Prorok Ezechiel říká, že ten, kdo zhřešil, musí zemřít, že nelze přenášet odpovědnost z otce na syna (Ez 18,20). ?Učení církve zná pouze jediný hřích, který se přenáší z otce na syna a to je dědičný hřích.? I Gibsonův film by měl proto být nahlížen ve světle těchto základních principů církevní tradice. ?...Obvinění ze zrady historické pravdy je neopodstatněné, pokud se pouze ukazuje, že určitá vlivná skupina (Židů) měla rozhodující podíl na odsouzení.?
Kromě toho žádná formulace v Novém Zákoně neříká, že Ježíš zemřel za hříchy židů; na všech místech stojí, že zemřel ?za naše hříchy, za hříchy všech.?
Závěrečnou část svého prvního postní kázání věnoval O. Cantalamessa Ježíšově osobě, a zejména jeho důstojnosti a tichosti během celých pašijí. ?Ježíš nemlčí kvůli roli, kterou přijel, nebo z protestu ? uvažuje papežský kazatel ? Nenechá bez odpovědi žádnou adresnou otázku, která mu je položena když je ve hře pravda... Ježíšovo mlčení během pašijí je klíčem k pochopení mlčení Boha. Když ?vřava davu? příliš zesílí, jedinou možností jak něco říci je mlčet.?
(job)