Vatikán.
Lze považovat za porušování náboženské svobody předkládání nějaké pravdy, byť třeba pravdy evangelia? Tuto otázku vyslovil dnes Benedikt XVI. ve své promluvě ke skupině brazilských biskupů, konající svou pravidelnou návštěvu
ad limina, tedy u Apoštolského stolce. Papež citoval odpověď, kterou na uvedenou otázku dal Pavel VI. v apoštolské exhortaci
Evangelii nuntiandi. Čteme tam, že ?by bylo jistě chybné vnucovat něco svědomí našich bratří. Ukázat a hlásat jim však evangelní pravdu a spásu v Ježíši Kristu s plnou jasností a s absolutním respektováním toho, k jakému rozhodnutí je tato pravda přivede, varovat se přitom jakéhokoliv "donucování nebo nečestného či nevhodného přemlouvání", takové hlásání evangelia nejenže není porušováním náboženské svobody, nýbrž je vyjádřením úcty k této svobodě, protože nabízí svobodnou volbu cesty, kterou sami nevěřící považují za šlechetnou a vznešenou? Tento ohleduplný způsob hlásání Krista a jeho království je právem, ba spíše povinností toho, kdo hlásá evangelium. Stejně tak i jeho bratři mají právo od něho slyšet o radostném poselství.? (č.80) ? napsal Pavel VI. a Benedikt XVI. na to navázal:
?Nelze se přitom však omezovat na pouhé hledání nových technik či forem, které by učinily církev přitažlivou, aby tak překonala konkurenci jiných náboženských skupin či relativistických ideologií. Církev je katolická, protože se obrací ke každému člověku, aby dosvědčil nový život v Kristu. Misie je tedy přirozeným důsledkem podstaty církve, službou jednotě, kterou si přeje uskutečnit Kristus ve svém ukřižovaném těle. Nabízí se proto postřeh, že důvodem oslabení misijního ducha nejsou ani tak meze a nedostatky ve vnějších formách misijního působení, jako spíše zapomínání na to, že misie musí být živeny něčím hlubším, totiž eucharistií. Přítomnost božsko-lidské milosti Ježíše Krista míří vždy směrem k lidem, kteří se mají stát údy Jeho těla a kteří se sami mají stát eucharistií. Aby se tedy šíření víry probíhající v Latinské Americe stalo opravdu účinným, musí vycházet z eucharistie a k eucharistii směřovat.?
Benedikt XVI. zdůraznil, že misie se neomezuje pouze na určité skupiny věřících, ale jsou k ní povoláni všichni, a citoval přitom tvrzení Druhého vatikánského koncilu, že ?křesťanské povolání je svou povahou také povoláním k apoštolátu? (Apostolicam actuositatem, 2). Papež připomněl, že jedním z hlavních úkolů vytyčených na 5. generální konferenci episkopátů latinské Ameriky a Karibiku, kterou osobně zahájil před třemi roky v brazilské Aparecidě, bylo probouzet ve věřících vědomí, že mají sami také šířit víru.
(mig)