Vatikán.
?Světlem vzkříšeného Krista lidstvo překonalo smrt,? řekl Benedikt XVI. dnes dopoledne biskupům brazilského regionu Sever 2, kteří jsou v Římě na kanonické návštěvě
ad limina apostolorum. ?Pevný střed a pramen petrovské služby spočívá v eucharistii, srdci křesťanského života, počátku a vrcholu evangelizačního poslání církve.?
?Ježíš Kristus ? zdůraznil Benedikt XVI. ? je živý chléb lidstva? a je skutečně přítomný v konsekrované hostii a kalichu vína. Snížení pozornosti k úctě Nejsvětější svátosti je však znamením a příčinou ?zatemnění křesťanského smyslu pro mysterium, což se často stává, pokud během mše není kladen do popředí Ježíš, ale společenství, které usiluje o spoustu věcí namísto toho, aby se nechalo přitahovat Pánem.?
?První a podstatný postoj věřícího křesťana, který se účastní liturgického slavení, není jednání, ale naslouchání, otevřenost a přijímání...?
Přijmout však neznamená být pasivní nebo lhostejní, nýbrž spolupracovat podle ?autentické přirozenosti pravé církve, která je zároveň lidská i božská, viditelná i obdařená neviditelnými skutečnostmi, aktivní i kontemplativní, přítomná ve světě a neustále putující?. Pokud v liturgii není kladena do popředí postava Krista, není to liturgie křesťanská.
?Jak vzdáleni jsou od ní ti, kdo ve jménu inkulturace upadají do synkretismu a zavádějí do slavení mše svaté obřady převzaté z jiných náboženství či poplatné kulturním zvláštnostem.?
Eucharistické tajemství je příliš velký dar na to, aby mohl být vystavován dvojznačnostem a umenšování, zvláště ?je-li zbaven své svátostné hodnoty a je prožíván tak, jakoby nepřekračoval smysl a význam bratrského setkání. Bohoslužba se nemůže zrodit z naší fantazie. To by byl výkřik do tmy či potvrzování sebe samého.
?Církev ? uzavřel svou promluvu Benedikt XVI. ? může slavit a uctívat tajemství Krista v eucharistii právě proto, že Kristus sám se jí daroval v oběti Kříže.?
?Církev žije z této přítomnosti a důvodem jejího bytí je šířit tuto přítomnost do celého světa.?
Řekl Benedikt XVI. v promluvě k brazilským biskupům.
Jeden z brazilských biskupů mons. Carlo Verzeletti, biskup města Castanhal, Vatikánskému rozhlasu prozradil před jakými úkoly jeho diecéze stojí:
?Naším úkolem je provázet krok za krokem formaci budoucích kněží. Doprovázet je hlavně během prvních let kněžského života prostřednictvím kvalitních formátorů. Naše diecéze nemá mnoho kněží a tak je pro ní příprava kněží, kteří se budou podílet na formaci dalších kněží, doopravdy velký problém.?
Jak u vás vypadá formace mládeže?
?Díky našemu pastoračnímu úsilí jsme dokázali shromáždit hodně mladých lidí. Na tomto poli je třeba, aby jim byla poskytnuta systematická cesta víry a ne jen jednotlivé zkušenosti. Brazilský národ je hodně emotivní a je potřeba přejít od emocí také ke zkušenostem, které využívají i jiné dary, které člověk má. Musím říci, že se svou diecézí jsem v tomto ohledu spokojen, protože práce je tu systematicky organizovaná, plánovaná. Díky ní vzrostl nejen počet kněžských povolání, ale také bylo také připraveno mnoho laiků, kteří s nasazením pracují v sociální oblasti.?
Týká se vaší diecéze také problém sekt?
?Sekt je tu skutečně mnoho, také proto, že mají velký prostor ve sdělovacích prostředcích. 24 hodin denně nabízejí snadné sliby, rychlé zázraky, bezprostřední řešení problémů především chudých lidí. Moje diecéze je velmi mladá. Existuje teprve pět let. Ve městě máme 220 letničních kostelů a 48 katolických. Odtud vychází naše práce. Nevedeme s nikým žádné ?boje?, protože to je k ničemu. Musíme umět vést dialog se všemi, ale naše práce spočívá v tom, že se pečlivě věnujeme malým skupinám, které se scházejí kolem Božího Slova a jsou roztroušené po celém území diecéze. Máme tisícovku takových malých skupin o počtu 10 až 15 osob. Toto setkávání s Božím slovem jim pomáhá zůstat věrnými a vede je k rozhodování v souladu s evangeliem. Musíme klást důraz na tento jasný a výslovný misijní rozměr běžných životů našich věřících, aby jim neunikala žádná příležitost dosvědčovat evangelium a hlásat ho.?
Říká mons. Carlo Verzeletti, jeden z brazilských biskupů, kteří se účastní kanonické návštěvy ad limina.
(MaS)