Vatikán.
?Náboženská dimenze činí člověka lidštějším? - řekl Benedikt XVI. na setkání s přibližně osmi tisíci učiteli katolického náboženství z prvního a druhého stupně, kteří reprezentovali více než 25 tisíc učitelů této specializace z celé Itálie. Svatý otec řekl, že zařazení výuky náboženství do státní školské soustavy je ?výrazem pozitivní laicity?. Učitelé náboženství, připomněl ve své promluvě papež, představují jednotící součást dějin školství v Itálii, zaujímají velmi důležité místo v učitelském sboru a je příznačné, že mnozí žáci a studenti s nimi nezřídka tráví i svůj mimoškolní čas.
Benedikt XVI. poukázal na původní a specifický přínos výuky katolického náboženství, když řekl, že jeho výuka je obohacením jak pro školu, tak pro společnost.
?Výuka katolického náboženství umožňuje reflektovat hluboký smysl života a nacházet nad jednotlivými poznatky jednotící smysl a globální intuici. Je to umožněno tím, že středem této výuky je lidská osoba a její nepotlačitelná důstojnost, kterou osvěcuje jedinečná událost Ježíše Nazaretského.?
Benedikt XVI. pak zdůraznil, že ?základní a rozhodující otázkou? výchovy je požadavek ?rozšířit prostor naší racionality, otevřít ji pro velké otázky o pravdě a dobru, vzájemně spojovat teologii, filosofii a přírodní vědy při plném respektování jejich vlastních metod a jejich autonomie, ale také s vědomím jejich vnitřní jednoty, která jim dává soudržnost. Náboženská dimenze je totiž vnitřní součást kultury, vede ke globální formaci osoby a dovoluje proměnit poznání v životní moudrost.
?Vaše služba, drazí přátelé, má místo právě na této základní křižovatce, v níž se bez nepatřičného vměšování nebo směšování jednotlivých rolí setkávají univerzální nasměrování k pravdě a dvoutisícileté svědectví, které věřící nabízejí ve světle víry, mimořádné vrcholky poznání a umění dosažené lidským duchem a plodnost křesťanského poselství, které tak hluboce oživuje kulturu a život italského lidu. Díky výuce katolického náboženství je proto škola a společnost obohacována opravdovými pracovníky kultury a lidskosti, od nichž se člověk po odhalení podstatného přínosu křesťanství učí odhalovat dobro, růst v odpovědnosti, hledat útěchu, zjemňovat kritický smysl, čerpat z darů minulosti za účelem lepšího pochopení přítomnosti a vědomého zaměření do budoucna.?
Benedikt XVI. pak s odkazem na probíhající Rok sv. Pavla připomněl výraz z prvního listu Soluňanům, ve kterém apoštol definuje věřící krásným výrazem theodidaktoi, totiž ?Bohem poučení?. Svatý otec v tomto slovu spatřuje tajemství učitelského poslání podle Augustinových slov: ?My, kteří mluvíme a vy kteří nasloucháte, všichni v sobě musíme spatřovat věrné učedníky jediného Mistra.?
?V nauce sv. Pavla není náboženská formace oddělená od té lidské. Poslední Pavlovy listy, tzv. pastýřské, jsou plny odkazů na společenský a občanský život, na který učedníci Kristovi musí brát zřetel. Svatý Pavel je pravým učitelem, kterému leží na srdci spása osoby vychovávané v mentalitě víry a její lidská a občanská formace, aby Kristův učedník mohl plně vyjádřit svou svobodou osobnost, která je pozorná ke kultuře, odbornosti a kompetenci v různých oblastech vědění ku prospěchu všech.
Náboženská dimenze proto není nějaká nadstavba, nýbrž je integrální součástí člověka již od nejútlejšího dětství, je to zásadní otevřenost na jinakost a na tajemství, které předsedá každému vztahu a každému setkání lidských bytostí. Náboženská dimenze činí člověka lidštějším. Kéž je vaše výuka, tak jako ta Pavlova, schopna otevírat vaše studenty na tuto dimenzi svobody a úplného docenění člověka vykoupeného Kristem podle Božího plánu a tak prokazovat všem žákům, studentům a jejich rodinám opravdovou intelektuální lásku.?
Benedikt XVI. pak řekl, že jedním z hlavních aspektů výuky katolického náboženství je předávání pravdy a krásy Božího Slova. Poznání Bible ? zdůraznil papež ? je podstatným prvkem studijních osnov katolického náboženství. Existuje proto úzká souvislost mezi školní výukou náboženství a existenciálním prohloubením víry, ke kterému dochází ve farnostech a v různých církevních institucích.
?Tuto souvislost tvoří samotná osoba učitele katolického náboženství: vám totiž kromě povinnosti lidské, kulturní a didaktické kompetence, jež je vlastní každému učiteli, náleží také povolání zviditelňovat fakt, že Bůh, o kterém mluvíte ve školních učebnách tvoří podstatnou existenciální oporu vašeho života.?
Připomněl Benedikt XVI. v závěru své promluvy na setkání s osmi tisíci učiteli náboženství z celé Itálie v aule Pavla VI.
(mig)