Vatikán.
Deník
Le Nouvelliste přinesl ve svém včerejším vydání interview s představeným Bratrstva sv. Pia X. mons. Bernardem Fellayem, který mimo jiné sdělil, že dosud není určeno datum rozhovorů se Svatým stolcem, protože po bouři, která nastala, je nejprve zapotřebí času k utišení duchů. K otázce chystaných rozhovorů, říká mons. Fellay, že by mohly trvat poněkud déle, vezme-li se do úvahy to, co se v posledních týdnech stalo a zejména reakce, ke kterým došlo v celé církvi.? Podle mínění mons. Fellaye ?koncil ve svých textech přinesl mnohé nejasné pojmy, aby bylo dosaženo co nejširší shody při hlasování, a to způsobilo, že dnes existují odlišné interpretace, což si žádá objasnění?. Představený tradicionalistického Bratrstva pak připomněl své setkání s Benediktem XVI. v roce 2005, při kterém mu papež řekl, že ?jediná možná interpretace 2.vatikánského koncilu je ta, která se drží kritéria živé tradice. Téhož roku pak Benedikt XVI. jasně odmítnul výklad, který představuje koncil jako přelom v církevní tradici.? Mons. Fellay se domnívá, že tato pozice je ještě příliš široká a vágní a je třeba ji upřesnit.?
?Odpověděli jsme kladně na nabídku Svatého otce začít rozhovory, pokračuje mons. Fellay, ale nechceme nic uspěchat. Kráčí-li se po zaminovaném poli, je zapotřebí rozvahy a umírněnosti.?
Na otázku, týkající se přijetí 2.vatikánského koncilu, odpovídá představený tradicionalistického Bratrstva, že ?sdělení sekretariátu Svatého stolce ze 4.února tuto podmínku jasně připomnělo,? ale - podle mínění mons. Fellaye - Svatý stolec nemůže dát dnes koncilu větší autoritu než tu, kterou si dal samotný koncil, který se nedovolával neomylnosti a zůstává tedy na nižším stupni autority. Nikdy nebude žádným superdogmatem a musí být hodnocen podle kritéria stálého učitelského úřadu. Ani víra, ani církev nezačaly 2.vatikánským koncilem.?
Reportér švýcarského deníku dále položil otázku, zda vykročení Bratrstva sv. Pia X. směrem k Římu, nemůže vést k jeho rozkolu. ?Neřekl bych, ale možné je všechno, říká mons. Fellay. Takovéto riziko by nastalo, kdyby se s Římem usilovalo pouze o kanonickou dohodu a nikoli o věcné řešení problému, kterým je doktrinální a morální krize v církvi. Myslím si ale, že k tomu nedojde.?
(mig)