Vatikán.
Ve Vatikánu byly dnes prezentovány iniciativy Svatého stolce k Mezinárodnímu roku astronomie, který má připomenout 400. výročí od prvního pozorování hvězd dalekohledem, které uskutečnil Galileo Galilei. Vatikánská astronomická observatoř už informovala podrobněji o několika akcích, které pořádá nebo spolupořádá. Jde např. o zvláštní konání letní astronomické školy, výstavu pozorovacích astronomických nástrojů anebo o podzimní studijní týden o astrobiologii, spolupořádaný s Papežskou akademií věd. Zároveň k tomu je třeba připočíst několik dalších vědeckých sympozií za účasti italských výzkumných ústavů. Při dnešní prezentaci v tiskovém středisku Svatého stolce byl největší důraz kladen na chystanou mezinárodní konferenci ?Galileův případ. Historická analýza, filosofická a teologická.? Pětidenní konference se bude konat ve Florencii od 26. do 30.května.
Zvláštní zpráva Svatého stolce o případu Galileo prohlásila, že Galileův případ obzvláště zatížil vztahy mezi světem vědy a církví. Problémem se zaobíral nepřímo 2.vatikánský koncil v pastorační konstituci o církvi v dnešním světě Gaudium et spes. Jan Pavel II. celou záležitost svěřil zvláštní komisi, která uznala existenci procesních chyb, jichž se dopustili soudci, kteří nedokázali oddělit víru od otázek vědeckého poznání. ?Nyní v klidnější atmosféře můžeme konečně pohlédnout na Galilea a rozpoznat v něm věřícího člověka, který se pokoušel v kontextu svojí doby smířit výsledky svého vědeckého bádání s obsahy křesťanské víry ? čteme ve vatikánském sdělení. Galileo proto zasluhuje na plné docenění a vděčnost z naší strany.
?Myslím, že právě případ Galilea, nám teologům, církvi, musí připomínat jednak, abychom byli k minulosti bez výhrad sebekritičtí. To chtěl Jan Pavel II., když Galilea zařadil mezi prvky očistění paměti v roce 2000, během Jubilea.?
Toto je podle mons. Ravasiho naprosto nezbytné a tato sebekritika musí být současně přísná, filologická a hermeneutická. Musí to být sebekritika, která se stane začátkem nové cesty:
?Nemůžeme se stále jen stát před tribunálem dějin, je potřeba hledět do budoucnosti, otevřít se dialogu mezi dvěma různými pohledy na realitu, které však mají stejný objekt pozorování, mezi teologií na jedné a vědou na druhé straně.?
Řekl předseda Papežské rady pro kulturu mons. Gianfranco Ravasi.
(mig)