Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   9. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

19.11.2004 

Kristovo království

Myšlenka ke slavnosti Ježíše Krista Krále/C

Tomáš Špidlík

Svátek je v církevním kalendáři poměrně nový, ale rozhodně nejsou nové obrazy Krista-Krále nebe i země. Z apsid starých katedrál září majestátní podoba toho, kdo má nebe i zemi ve své moci. Víme, že je toho zobrazení byzantského původu, září z něho harmonie a krása kosmu.

Smyslem pro řád, zákonitost a proporce se řecké umění vždycky vyznačovalo. ?Nejlepší ze všeho je pořádek?, čteme v jedné poesii sv. Řehoře Naziánského. Staří Otcové církve mají pro harmonii světa stejný smysl jako pohanští filosofové. U sv. Klementa Římského vidíme nadšený obdiv pro obrovský mír světa ustanovený Bohem. Výslovně pak připomínají autoři, že je duší a původem toho pořádku Boží slovo ? Kristus. Blažený člověk, který se do této harmonie umí zařadit. Svět už ho nese přímo k Bohu. Zachová pořádek a pořádek pak zachová jeho, řád světa ho přivede k Bohu.

Tak tedy píší řečtí Otcové. Ale jiný dojem máme z četby Starého zákona. Nezdá se, že by Židy ohromoval pořádek, který vládne ve světě. Za starých dob byli Abrahámovi synové kočovníky a pohybovali se od místa k místu. Takoví žijí spíš ve stálém očekávání: ?Co mě potká zítra nepředvídaného? Bude to něco dobrého nebo zlého? Beduín má upřené oči na obzor, aby uviděl co nebo kdo se neočekávaně přiblížil.

Později se sice usadili v zemi, ve vyvolené vlasti. Ale kolik bylo potřeba bojů, aby byla opravdu jejich. Potom ji bylo potřeba pořád hájit proti útokům a rozpínavosti mocných sousedů. Národ se současně rozpadal vnitřně. Kmeny nedržely při sobě, brzy rostlo i napětí sociálních vrstev, nakonec přišla okupace, deportace, podrobení. Nikdy tedy neměli Židé čas, aby se nechali ukolébat krásnou představou spořádaného světa a věčného míru, který je vede k Bohu.

A přece něco Bible od samého počátku velice obdivuje: sílu a setrvačnost života na zemi, životnost vlastního lidu. První kapitoly Genese vypravují svým charakteristickým způsobem o vzniku života na zemi. Rostliny, zvířata, lidé vznikají stvořitelským Božím slovem. A sotva je Bůh povolal k existenci, okamžitě jim požehnal: ?Roste a množte se a zaplňujte celou zemi? (srov. Gen 1,32). Není to tedy země, její pořádek a plodnost, která dává vznik životu, ale jsou to naopak živé bytosti, které silou Božího požehnání dělají zemi živou a plodnou, zmocní se jí a zaplní ji, činí ji krásnou.

Něco podobného se opakuje později v celé historii židovského národa. Roste, sílí a množí se za takových podmínek, že by všecky ostatní národy už dávno vyhynuly. Nesní tedy o tom, že jednou bude na zemi pořádek, aby mohli růst a množit se. Ale jsou si naopak jisti, že se jednou tak rozmnoží, že pořádek ve světě udělají a že ze Sionu vyjde zákon, který budou musit zachovávat všechny národy světa (srov. Mich 4,2).

Závěr z této historické úvahy pro duchovní život? Plyne z tohoto srovnání dvou národních mentalit něco pro náš vlastní postoj k životu? Myslím, že důsledky jsou dost dalekosáhlé ze stránky psychologické i pro duchovní jistotu. I z čistě psychologického hlediska se vyskytují dva různé typy lidí. Mohl bych to ilustrovat osobní vzpomínkou. Po válce jsem studoval bohosloví v Holandsku. V úzkém soužití osmdesáti nebo devadesáti mladých se ovšem pořád něco vymýšlí a podniká. Televize tenkrát nebyla. Svátky a prázdniny se obyčejně zpestřovaly divadelními výstupy. Nejkomplikovanější přitom byla scéna, příhodné jeviště. Ale měli jsme mezi sebou dva rozené talenty. Jeden se jmenoval Pavel a druhý Jan. Jenže pracovní metodu měli oba zásadně rozdílnou.

Pavel chodil obyčejně nějakou dobu s tužkou a notýskem a dělal si nárysy. Když idea dozrála, začal hledat materiál. Ale tu nastaly problémy. Plán byl pěkný. Ale bylo potřeba koupit karton, barvy, nebylo dost latí. Na boku byly proponovány velké vázy květů, v zahradě nic není, kdo to bude kupovat? Překážek se až do poslední chvíle nahrnulo vždycky tolik, že chudák Pavel ztratil nervy, ztráceli trpělivost i ostatní, naříkali si, kdo museli platit výdaje. Věc nakonec vyšla, ale spokojen byl jenom ten, kdo se přišel podívat jako nezávazný divák.

Jak docela jinak pracovával Jan. Řeklo se mu, že bude potřeba scéna k takovému a takovému dialogu. I on začal chodit po domě. Ale nechodil s tužkou. Prošel všecky zastrčené kouty od sklepa až na půdu. Snášel laťky, staré schůdky, natržené postelní přikrývky a půlky záclon. Asi den v té kopě haraburdí seděl a pak začal roztřiďovat. Nikdo neví, jak se to stalo, ale scéna vyrostla ze všeho toho haraburdí, všecko vypadalo, jakoby to bylo schválně na to připravené. Nic to nestálo, jenom trochu práce. ?Jane, jsi unavený??, ptali se ho, když to bylo hotové. Jako pravý Holanďan vytáhl dýmku z úst a prohlásil: ?Ne!?

Jana měli všichni rádi. A dnes, když se na to dívám s odstupem mnoha let, mně připadá jako lidský obraz Kristova království. Na počátku historie světa ovšem věčné Boží Slovo tvořilo z ničeho a uskutečňovalo svou věčnou myšlenku. Ale dnes tu jsou před námi skutečné dějiny světa, do kterých zasáhl hřích a zloba. Mnoho lidí je pořád pevně přesvědčeno, že nebudou moci žít a rozvíjet se, dokud nebude svět natolik vykoupený, aby tu byl pořádek, do kterého by se mohli zařadit, dokud nebude ve společnosti takový systém, který by jim umožnil rozvinout všecky vlohy, dokud nedostanou vzdělání a postavení, aby mohli pracovat. Všecky tyto požadavky vypadají pěkně, oprávněně, a přece všecky mají jeden falešný základ: svět a okolí vytváří člověka a ne člověk okolí a svět. Králem tu není člověk, ale pořádek.

Zastánci tohoto směru se pokoušejí dokonce své stanovisko obhájit teologicky: Pořádek světa je od Boha; podrob se mu a podrobíš se Bohu Otci. I tento argument vypadá líbivě, ale i ten má slabou stránku. V tomto pojetí udělal Bůh králem světa pořádek a lidi poddanými.

Obraz Krista-Krále ukazuje opak. On, Bůh a člověk řídí a pořádá hvězdné kruhy, má nebe i zemi ve své moci. S Kristem pak kralují i ti, kdo ho následují. I oni se cítí vyvoleným Božím národem plným vitality, životního elánu. Jsou přesvědčeni, že pořádek ve světě udělají oni a že tento pořádek bude odlesk jejich spořádaného poměru k Bohu Otci. Osvobodí sebe a svou svobodou v Kristu osvobodí celý svět, z trosek vytvoří scenérii nového ráje na zemi. Kdy? Až Kristus Král pokyne.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti