Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   8. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

12.11.2004 

Poslední soud

Myšlenka k 33. neděli v mezidobí/C

Tomáš Špidlík

Motiv Posledního soudu býval oblíbeným tématem kazatelů a malířů. V nové době, jak se zdá, skoro vymizel. Kazatelé mají ?strach strašit?, jak kdosi vtipně poznamenal. Umělci si pak s námětem neví dobře rady. Proto jsem se podivil, když jsem uviděl jeho sugestivní moderní podání ve velké plastice v museu v Oslo (jméno sochaře mně bohužel vypadlo z paměti).

Dříve patřilo zobrazení soudu skoro povinně k výzdobě kostela. Chrám je symbol vykoupeného světa. V jeho předsíni, narthexu, kam měli vstup všichni, i hříšníci i nepokřtění, byl na stěně, která jej oddělovala od chrámové lodi, obraz rozdělení na vyvolené a zavržené. Když narthex odpadl, přenesli poslední soud na zadní stěnu kostela, zvnitřku nad portálem. Důvtipné řešení jsem viděl v katedrále vladimírské. Rublov umístil poslední soud na jednu klenbu tak, že jsou spravedliví namalováni směrem dovnitř, zavržení směrem ven z kostela.

Ale bylo by to velké ochuzení, kdyby se celé téma zúžilo jenom na odměny dobrých a tresty zlých. V minulosti se k obrazu soudu rádi vraceli umělci také proto, že jim dával možnost rozvinout mnoho myšlenek a vyjádřit zásadní postoj k dějinám a světu. Z výsledku se totiž nejlépe pochopí smysl a hodnota toho, co předcházelo.

První zobrazení soudu jsou velmi stará. Na počátku je však jenom symbolicky načrtnut: pastýř mezi ovcemi znázorňuje Krista, který je dělí. Tento typ je pěkně proveden v Ravenně, v mausoleu Galla Placidia z prvé poloviny V. století. Pastýř má podobu Krista. Po jeho pravici jsou tři ovce, po levici tři kozli.

Tento všeobecný symbol nestačil středověkým moralistům. Starali se o to, aby ukázali názorně, jací lidé patří k ovcím a jací ke kozlům. Ctnosti a neřesti dostaly lidské tváře, stali se z nich po pravici Kristově modlící se panny, chudí františkáni, zbožné matky a na druhé straně pijani, smilníci, tyrani, atd.

Umělci dovedou být vtipní a někdy zlomyslní. Nedivme se pak, že hříšník, kterého ďábel nabodával na vidle a házel do ohně, dostal podobu docela konkrétní historické osoby. Anekdota vypravuje, že si na Michelangela stěžoval přímo u papeže někdo, kdo objevil svůj portrét mezi zavrženými. Papež rozuměl žertu a prý prohodil: ?Z pekla není vysvobození!? Bezpochyby si vyřizoval osobní účty i malíř z XV. století v Ljutibrodu v Bulharsku, který vykreslil, jak vášnivě rve ďábel vousy mnichovi, jehož tvář vypadá hodně konkrétně.

Ale právě tyto roztomilé folkloristické scény se staly kamenem úrazu pro pravé křesťanské ikonografy. Zatlačily do pozadí pojetí teologické. To se snad nejkrásněji zachovalo na mozaice z XII. století v Torcello. Je to panoramický pohled na celé dějiny světa. Mozaika je nade dveřmi kostela. Ale i samy dveře patří ke koncepci obrazu. Znamenají vchod do života. Nad nimi je podoba Panny Marie s široce roztaženýma rukama, matka života, která se úpěnlivě modlí za spásu všech, symbol církve. Na nejvyšším bodě mozaiky je kříž, znamení spásy, jakoby výrazně mluvil: ?Co všecko jsem měl ještě udělat ke tvé spáse? Je něco, co jsem neudělal?? Kristus není na kříži, ale sestupuje do pekel, aby vysvobodil ty, kteří jsou v zajetí stínů a smrti. Proto je tam i podoba Adama a Evy, kteří se klanějí kříži, znamení spásy.

Zajímavé je, kam umělec umístil podobu Krista soudce; pod sestupem do pekel a nad Adamem s Evou. Jakoby chtěl říci: Kristus soudí, ale ne jako někdo, kdo se vznesl nad oblaky, ale jako ten, kdo se ponížil až k smrti, aby vykoupil ty, které ohnivý proud strhuje do propasti. Rozdělení lidí je tedy v tom, že se jedni zachránit dají a jiní se kříže nechytí, tedy ztrácejí půdu pod nohama.

Poslední soud nad světem a nad lidmi tedy není žeň Božího hněvu, chápaného podle lidské msty. Je to skutek lásky, poslední pokus zachránit toho, kdo se zachránit dá. Na mozaice v Torcello, a i jinde, sedí Kristus ? soudce - na trůně mezi dvanácti apoštoly. Je to ilustrace příslibu evangelia: ?Zasednete na dvanácti stolcích a budete soudit dvanáct izraelských kmenů? (Mt 19,28). Ale i tu je hlubší smysl: Jako Kristus, tak i celá církev a všichni dobří se snaží zachránit ty, kteří jsou v nebezpečí.

Tato myšlenka je ještě víc podtrhnuta v kostele Panny Marie Panagia Mavriotissa u Kastorie v Řecku. Kristus tu sedí na trůnu s pěti ranami. Po jeho stranách jsou modlící se bohorodička a sv. Jan Křtitel (tzv. deisis), dole pod křížem klečící Adam a Eva a modlí se za své potomstvo.

Pod křížem je také evangelium a holubice. Naznačuje se tím zákon, podle kterého jsou lidé souzeni. Holubice je ovšem symbol Ducha sv., jeho vnuknutí, mohli bychom říci i svědomí. Evangelium pak je symbol Kristova zákona lásky: ?Co jste udělali jednomu z mých nejmenších, udělali jste mě!? (Mt 25,40).

Hrozivost posledního soudu je tedy v tom, že někdo nedovede vzít vážně stěžejní křesťanskou povinnost: ?Měl jsem hlad a nedali jste mi najíst, měl jsem žízeň a nedali jste mi napít, byl jsem nahý a neoblékli jste mě, byl jsem nemocen a ve vězení a nenavštívili jste mě? (Mt 25,43).

Nedodržením zákona lásky padá celý svět a smysl lidského života. Rytmus obrazových forem zespodu směrem nahoru ke kříži vyjadřuje křesťanskou filosofii času. Podle staré primitivní představy je čas kolo života, které se stále točí, jednou vyzvedne, podruhé srazí dolů. Biblický čas není začarovaný kruh. Je to vzestupná linie, která k něčemu směřuje, ke konečnému vítězství dobra.

Po obou stranách kříže jsou troubící pozouny. Jsou symbolem Božího slova, které bylo vyřčeno na počátku a dalo vznik celému světu. Mluví stále i v srdci člověka, ale tiše a povzbudivě. Proto je někteří umlčují. Nakonec však zazní jako mocný pozoun, kterému nic neodolá. Všecko, co Bůh řekl, se uskuteční, každé Boží slovo se stane tělem, skutkem (Jan 1,14).

Vedle troubících pozounů jsou také dva andělé s rozhoupanými, kouřícími se kadidelnicemi. Je to symbol toho, čemu Řekové dali jméno hetomasia ? připravenost. Buďte připraveni!

Krátce bychom mohli shrnout ideu posledního soudu asi takto: Svět byl tvořen k dobru a to dobro se musí definitivně uskutečnit. Morální napomenutí pak zní: Buďme stále připraveni k dobru, dokud máme čas. To je ostatně definice zbožnosti podle sv. Tomáše Akvinského: ?Stálá náklonnost vůle ke všemu dobrému?.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti