VaticanNews.va

   24. 3. 2019

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.5510
Poslechem z webových stránek.3526
Četbou textů na webových stránkách.5546
Poslechem i četbou.3320


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Kardinál Sarah: Dnešní krize je krizí víry

Svatý otec nepřijal abdikaci lyonského arcibiskupa, kardinála Barbarina

Svatý stolec: Genderová ideologie znamená pro lidstvo krok zpět


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

14.1.2018 

Bůh dává přikázání, ďábel o nich vede dialog

Milan Glaser

Uspořádávat rozjitřené emoce je hlavním účelem tzv. Duchovních cvičení, vzešlých z náboženské zkušenosti zakladatele jezuitského řádu, tedy sv. Ignáce z Loyoly. Předpokládá to ovšem rozeznat, v čem jsou náklonnosti či city neuspořádané a zatoužit po jejich uspořádání, což rozhodně není samozřejmé. Nehledě na volební kampaň, která určité rozjitření také způsobuje, byť ne nutně u každého, je třeba se porozhlédnout po příčinách citové neuspořádanosti na rovině náboženské.

Již delší dobu je v katolickém prostředí patrné, že emoce ve vztahu k papeži jsou značně neuspořádané. Víře nepochybně škodí takové city, které se k papeži lísají populistickými peticemi a zároveň srší záští vůči těm, kteří se takovýmto peticím právem vysmívají. Jejich přesným opakem jsou emoce, které se toutéž populistickou metodou snaží papeže vyplísnit a zároveň si racionálně pokoušejí dokázat vlastní pravověrnost. Takovéto ambivalentní emoce vzájemné zášti je třeba odstranit a zbavit se jich, aby se jimi - jak říká sv. Ignác – „člověk nenechal ovlivňovat“.

Bůh dává přikázání, ďábel o nich vede dialog. Dnešní věřící se, bohužel, nezřídka domnívá, že je tomu naopak, že tím, kdo nabízí dialog, je Bůh, zatímco existenci ďábla považuje za konspirační teorii. Z prvních stránek Bible je vidět, že tomu tak není a že nejprve oslovuje člověka Bůh, a to imperativem, zatímco ďábel tomu odporuje otázkou položenou člověku.

Třebaže však nabízí dialog, ďábel nechce, aby byl člověk svobodný, nýbrž usiluje o jeho zotročení. Ďábel chce člověka o svobodu připravit. Chce po něm, aby popřel Boží přikázání, a svobodně tak sám sebe připravil o svobodu. Ďábel přichází vždycky s nabídkou dialogu, třebaže chce vždycky svobodu ukrást a zabít.

Bůh však dává přikázání, tedy dobře míněnou radu, aby umožnil stvoření připojit se k Němu, zapojit se do Jeho plánu. Ďábel nepřichází s ničím novým, ale jenom parazituje na tom, co Bůh stvořil (opičí se po Bohu). Chce se zmocnit stvoření, protože aspiruje na Stvořitelovo božství, které však vysvětluje scestně. Podstatou Boha je totiž láska, kterou ďábel nechápe, protože nechce být milován, čímž svoji stvořenou svobodu změnil na zlobu. Bůh však jedná božsky a komunikuje božsky, nemá zapotřebí obcházet svobodu stvoření, aby uskutečnil svůj plán, nýbrž naopak: Bůh uskutečňuje svůj plán spolu se stvořením, do jehož čela postavil člověka, který je svobodný, a předkládá mu Svůj božský plán.

To ďábel nazývá Boží přikázání zákazem, když svádí k dialogu člověka, aby jej přivedl ke zkáze. Svůj záměr ďábel před člověkem skrývá, zatímco Bůh svůj plán zjevuje. Ďábel dokáže jen strojit úklady a konspirovat, protože chce člověka donutit, aby plnil jeho skrývaný záměr a vzepřel se Bohu. Za tím účelem se v dialogu s člověkem posunuje až k tvrzení, že člověk nezemře, a tak protiřečí Bohu, který dal v této věci člověku dobrou radu. Ďábel chce, aby také člověk sám sebe po celou věčnost týral, to je ona druhá smrt, o níž mluví Apokalypsa. Bůh naopak zjevuje, že z lásky přijaté utrpení není prohra, nýbrž jediná cesta k definitivnímu vítězství.

Kristův náměstek nenabízí dialog jako řešení toho, zda věřit v Krista.

Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
21.3.19 Jean Guitton, Boží myslitel
17.3.19 O rovnosti před zákonem
10.3.19 O Božím dopuštění
3.3.19 „Člověk vládne nad člověkem k jeho škodě“
10.2.19 Milost sbratřuje i ateisty



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2019 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Cantalamessa: Víme, co se děje na konci světa, ale nevíme, co hýbe naším srdcem

Papež přijal rezignaci kardinála Ricarda Ezzatiho

Leonardův svatý Jeroným z Vatikánu připomíná 500. výročí umělcovy smrti

Papež František k české a slovenské delegaci: strhávejte bariéry nedůvěry a předsudků

Češi a Slováci společně oslavili v Římě 1150. výročí smrti sv. Cyrila

Předseda Poslanecké sněmovny Radek Vondráček pozval papeže Františka do naší vlasti na výročí smrti sv. Ludmily

Papež k mladým lidem: Protestovat nestačí, žádá se kreativita

Papež: Buďte hrdí na svou katolicitu

František: Voda není zboží, přístup k ní je právem

Papež kondoloval k lodnímu neštěstí v Iráku

Dva kněží zabití v Africe

Papež k italským pediatrům: Děti přitahoval Ježíšův klid a síla

 Nově na webu
Svatý otec: O Otčenáši – Buď vůle tvá

Publicistika: O rovnosti před zákonem

Publicistika: Jean Guitton, Boží myslitel

Rozhovory: Děti kněží. Základním kritériem je dobro dětí

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv březen 19
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Starší zprávy >

Náš tip

Lidské bratrství

Nemůžeme si dovolit uprostřed soužení ztrácet víru

O teologii manželství