Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   8. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

15.10.2004 

Dlouho nebo krátce se modlit? (Lk 18,1-8)

Myšlenka k 29. neděli v mezidobí/C; 17.října 2004

Tomáš Špidlík

Setkal jsem se v Moskvě s mladým knězem tzv. starověrců. Je to skupina, která se v 17. století odloučila od úřední pravoslavné církve. Za vlády carů byli tvrdě pronásledováni, proto jich do jisté míry šetřili sověti. I dnes je jich dost velký počet. Konají bohoslužby starým způsobem a jsou dlouhé. Kněz starověrec si mě chtěl trochu ověřit, proto se mne přímo zeptal: ?Jak dlouho se modlíte?? Zakašlal jsem a začal jsem počítat. Byl jsem k sobě velkodušným, proto jsem si připočítal k dobru, co se dalo. Když jsem pak oznámil spočítanou sumu, kněz starověrec pokynul vážně hlavou a pronesl úsudek: ?Málo.?

Jak dlouho se má vlastně člověk modlit, aby byl dobrým křesťanem? V odpovědi na tu otázku se i duchovní autoři hodně liší. Z laiků pak řekne někdo, že stačí se ráno pokřižovat, ostatek času pak věnovat užitečné práci. Je tedy na straně Marty, která v Betánii obsluhovala hosty u stolu. Ale Ježíš pochválil i Marii, která seděla u jeho nohou a poslouchala jeho slova (Lk 10,39). Ale nedají se všecky závěry odvodit jenom z tohoto příkladu. Vždyť se této otázky dotýkají i jiné texty z evangelia. Ty pak jsou, jak se zdá, protikladné. Na jedné straně se tam věřící napomínají, aby se nemodlili jako pohané. Ti si myslí, že budou vyslyšeni pro svou mnohomluvnost (Mt 6,7). Ale vedle toho tam čteme i podivné podobenství o nespravedlivém soudci, který nakonec vyhoví ženě, která přišla s prosíkem, jenom proto, že stále bušila na dveře a stále ho znepokojovala. Tak se má, jak se z podobenství uzavírá, i křesťan vytrvale modlit a nepřestávat, dokud ho Bůh nevyslyší.

I v církevní tradici najdeme svědectví pro obojí praxi. Vždyť se dodnes v tzv. kontemplativních klášterech modlí dlouho. Považují to za první a hlavní povinnost dne. A kromě úředních společných hodinek se doporučují i krátké, tzv. střelné modlitbičky, při práci, o kterých už Kasián píše: ?Kratičká modlitba je velký poklad?.

Jsou zřejmě důvody pro jednu i druhou praxi, ale pozorují se nevýhody tu i tam. Začněme tedy dlouhými modlitbami. Obhajuje je např. sv. Augustin. Ptali se ho, proč se máme za něco modlit dlouho a vytrvale: Copak Pán Bůh neslyší hned na poprvé? Je nedoslýchavý? Sv. Augustin na tu otázku reaguje způsobem lidovým. Nemysli si, že Bohu vyrostou uši proto, že ty budeš k němu dlouho a často volat! Ale ty sám začneš pomalu slyšet svou modlitbu, tj. začneš pomalu chápat smysl toho, zač prosíš. Stane se pak možná, že přestaneš o to žádat, protože jsi pochopil, jak je zbytečné a marné to, oč ses začal modlit. Modlitba tedy dosáhla svého cíle lépe, než sis na počátku myslil. Žádal jsi o vnější věc a Pán Bůh uzdravil tvé vnitřní oko.

Výsledek modlitby se totiž neměří jenom podle vnějšího vyslyšení. Prosebná modlitba je účinná. Věříme, že modlitbou měníme svět a jeho osudy. Ale modlitba mění především nás samy. To pak je daleko důležitější. Změna srdce, citů, sklonů je výsledek dlouhých a vytrvalých modliteb. Právě proto se dlouho modlívají zvláště ti, kdo za nic zvláštního neprosí. Těší je sám fakt, že mohou s Bohem mluvit. Je to něco podobného, jako když se stýkáme s přáteli. Nechodíme k nim jenom proto, abychom od nich něco žádali. Zaskočíme k nim spíš, jak se říká, na kousek řeči. Tou roste přátelský vztah.

Jiná je otázka, mají-li být dlouhé modlitby také obsahově rozmanité a máme-li používat dlouhých textů. Některé modlitby z liturgií a z Otců církve jsou opravdu dlouhé a plné krásných myšlenek. Když je pozorně recitujeme, stává se modlitba i duchovní četbou, studiem duchovní nauky. Vždyť v církvi věříme především to, co se modlíme, co je obsahem naší bohoslužby.

Dlouhý je také žaltář, když uvážíme, že se mniši modlívali denně všech 150 žalmů. Ale těm, kdo je recitovali, nepřipadala modlitba tak rozmanitá. Vždyť se v žalmech převážně opakují stejné motivy: důvěra v Boha, lítost nad hříchy, prosba o pomoc, chvála Boží. Právě proto, že se tento obsah stále opakuje, ta okolnost přivedla mnichy k zjednodušené formě recitace. Z dlouhé recitace jsme obyčejně schopni zachytit jenom jednu myšlenku. Vybral si tedy ten, kdo se žalmy modlil, z nich jenom jeden verš, který nejlépe odpovídal jeho duševnímu stavu. Ten pak si opakoval během dne jako střelnou modlitbičku. O takové pak říkali, že je velký pokad. Kratičká modlitba není roztržitá. sotva ji vyslovíme, už je u konce. Není tu nebezpečí, že by nás fantazie přenesla někam jinam, na jiné pole myšlenek.

Ale tím, že se jedna věta stále opakuje, vzniká v duši jistá disposice, jistý stav mysli. Kdo např. často opakuje větu: ?Bůh je moje útočiště a má síla?, časem cítí, že to nejsou jenom ústa, která to říkají, ale že se to stává i hlasem srdce. Krátká modlitba se tím stala trvalou.

Ale je ještě jiný motiv, proč se mohou zkrátit modlitby. Nemají všichni povolání ke kontemplativnímu životu. Musejí mnoho pracovat pro rodinu, pro bližní, pro církev. Při některých pracích, jako např. na zahradě nebo na poli, se můžeme modlit a popěvovat si zbožné písně. Těžko by se to dařilo při počítači. Tu se musí celá pozornost soustředit na práci. Ale to nemůže být na škodu zbožnosti. Vždyť dobrá práce, spojená s dobrým úmyslem, platí před Bohem jako modlitba. Tu opravdu stačí kratičká modlitba na počátku, třebas se jenom pokřižovat, aby posvětila celou další práci, která je s Bohem a pro Boha, i když na něho nemůžeme výslovně myslet.

Kdy se tedy máme modlit dlouho a kdy krátce? Sám život to každého naučí, protože je modlitba neoddělitelná od života a život od modlitby. Ti, kdo se mají rádi, by si někdy rozprávějí, ale jindy se jenom drží za ruce. Tak i k Bohu se obracíme někdy slovy, jindy mu nabízíme ruce k dobrému dílu, protože i to je Boží.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti