Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   1. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Svatý otec

 Generální audience 

31.10.2012 

Místo víry

Katecheze Benedikta XVI. na gen. audienci, nám. sv. Petra

Česká sekce RV

Drazí bratři a sestry,
Pokračujeme v naší cestě rozjímání o katolické víře. Minulý týden jsem poukázal na to, že víra je darem, protože je to Bůh, kdo má iniciativu a vychází nám vstříc. Víra je tedy odpovědí, v níž přijímáme Boha za pevný základ svého života. Je darem, který přetváří existenci, protože nám umožňuje přijmout pohled samotného Ježíše, který v nás působí a otevírá nás vůči lásce k Bohu a bližním.
Dnes bych chtěl v naší reflexi učinit další krok a začnu opět od otázek: Má víra jenom osobní, individuální charakter? Týká se jenom mojí osoby? Žiji svou víru sám? Jistě, úkon víry je výsostně osobní, uskutečňuje se v nejhlubším nitru a vyznačuje nový směr, osobní konverzi. Můj život tedy podléhá změně, dostává novou orientaci. V liturgii křtu během přímluv celebrant žádá vyznání víry a klade tři otázky: Věříte v Boha Otce všemohoucího? Věříte v Ježíše Krista, Syna jeho jediného? Věříte v Ducha svatého? Odedávna byly tyto otázky adresovány osobně tomu, kdo měl přijmout křest těsně před trojím ponořením do vody. I dnes je odpověď v jednotném čísle: „Věřím“. Tato moje víra však není výsledkem mojí osamocené reflexe, není produktem mého myšlení, nýbrž plodem vztahu, dialogu, který se skládá ze slyšení, přijetí a odpovědi. Je to komunikace s Ježíšem, který mi umožňuje vyjít z mého „já“ a z mojí uzavřenosti, aby mne otevřel vůči lásce Boha Otce. Je to znovuzrození, ve kterém objevuji svoje sjednocení nejenom s Ježíšem, ale také s těmi, kteří šli a jdou toutéž cestou. A toto nové zrození, které začíná křtem, trvá po celý život. Nemohu zkonstruovat svoji osobní víru v soukromém dialogu s Ježíšem, protože víra je mi darována Bohem skrze společenství věřících, kterým je církev a jsem tak přiřazen k mnoha věřícím do společenství, jež není jenom sociologické, ale je zakořeněno ve věčné Boží lásce, která je v Sobě samé společenstvím Otce, Syna a Ducha svatého, je Trojiční láskou. Naše víra je skutečně osobní, pokud je také komunitní. Může být mojí vírou, jedině pokud žije a pohybuje se v církevním „my“, jedině je-li naší vírou, společnou vírou jediné církve.

V neděli, když při mši svaté recitujeme Krédo, vyjadřujeme se v první osobě, ale vyznáváme společně jedinou víru církve. Toto „věřím“ vyslovené v jednotném čísle se spájí v čase a prostoru do nezměrného chóru, ve kterém každý přispívá ke svorné polyfonii ve víře. Katechismus katolické církve to jasně shrnuje takto: „«Věřit» je církevní úkon. Víra církve předchází, rodí, udržuje a živí naši víru. Církev je matka všech věřících. „Nikdo nemůže mít Boha Otcem, není-li jeho matkou církev“ (sv. Cyprián)“ (KKC, 181). Víra se tudíž rodí v církvi, vede do ní a žije v ní. Je důležité na to pamatovat.

Na počátku křesťanství, když moc Ducha svatého v den Letnic sestoupila na učedníky, jak podávají Skutky apoštolů (srov. 2,1-13), dostává se rodící církvi moc uskutečňovat poslání, které jí svěřil Zmrtvýchvstalý Pán: šířit do všech koutů země evangelium, dobrou zvěst Božího království a vést tak každého člověka na setkání s Ním, k víře, která zachraňuje. Apoštolové překonají veškerý strach a hlásají, co slyšeli, viděli a osobně zakusili s Ježíšem. Mocí Ducha svatého začínají mluvit novými jazyky, otevřeně hlásají tajemství, kterého byli svědky. Ve Skutcích apoštolů je nám podána obsáhlá promluva, kterou Petr pronesl právě v den Letnic. Vychází z úryvku proroka Joela (3,1-5), vztahuje jej na Ježíše a hlásá ústřední jádro křesťanské víry: Ten, který všem žehnal a který byl mocnými divy a znameními potvrzen Bohem, byl přibit na kříž a zabit, ale Bůh ho vzkřísil z mrtvých a ustanovil jej Pánem a Mesiášem. Spolu s ním jsme vstoupili do definitivní spásy ohlašované proroky a kdo bude vzývat jméno Páně bude zachráněn (srov. Sk 2,17-34). Po vyslechnutí těchto Petrových slov se mnozí cítili osobně zasaženi, litovali svých hříchů, nechali se pokřtít a přijali Ducha svatého (srov. Sk 2,37-41). Tak začíná putování církve, pouť společenství, které v prostoru a čase nese toto poselství, společenství, které je Božím lidem, založeným na nové smlouvě díky Kristově krvi a jehož členové nepatří do jedné sociální či etnické skupiny. Jsou to muži a žen pocházející z každého národa a kultury. Je to „katolický“ lid, který mluví novými jazyky, je univerzálně otevřený pro přijetí všech, překračuje každou hranici a boří všechny bariéry. Svatý Pavel říká: „Tady už není Řek nebo Žid, obřezaný nebo neobřezaný, barbar, Skyta, otrok nebo člověk svobodný; ale všecko a ve všem je Kristus“ (Kol 3,11).

Církev je tedy již od počátku místem víry, místem předávání víry, místem, kde jsme skrze křest ponořeni do Velikonočního tajemství smrti a zmrtvýchvstání Krista, který nás osvobozuje z hříchu, dává nám svobodu dětí a uvádí do společenství s Trojjediným Bohem. Zároveň jsme ponořeni do společenství s dalšími věřícími bratry a sestrami, s celým Kristovým tělem a jsme taženi ven z naší osamělosti. Druhý vatikánský ekumenický koncil podotýká: „Bůh si však nepřál posvětit a spasit lidi jednotlivě, s vyloučením jakéhokoli vzájemného vztahu, nýbrž chtěl z nich vytvořit lid, který by ho vpravdě uznával a svatě mu sloužil.“ (Lumen gentium, 9). V dalším poukazu na křestní liturgii si povšimněme, že na závěr slibů, kterými se odříkáme zla a odpovídáme „věřím“ v pravdy víry, celebrant prohlašuje: „Tak věříme, Tak věří církev. A tuto víru vyznáváme, a ona je naší slávou v Kristu Ježíši, našem Pánu“. Víra je teologální ctnost, darovaná Bohem, ale předávaná církví během dějin. Sám svatý Pavel, když píše Korinťanům, potvrzuje, že jim předal evangelium, které sám přijal (srov. 1 Kor 15,3).

V církvi existuje nepřetržitý řetězec života, hlásání Božího Slova a slavení svátostí sahající až k nám. Nazýváme jej Tradice. Zaručuje nám, že to, v co věříme, je původní Kristovo poselství, které hlásali apoštolové. Jádrem prvotní zvěsti je událost smrti a zmrtvýchvstání Páně, odkud pramení veškerý poklad víry. Koncil prohlašuje: „A tak apoštolské kázání, vyjádřené zvláštním způsobem v inspirovaných knihách, mělo být uchováno nepřetržitou posloupností až do konce věků“ (Dei Verbum, 8). Boží Slovo je tak obsaženo v Písmu svatém, které je Tradicí církve uchováváno a věrně předáváno, aby lidé každé doby mohli věřit v jeho nezměrné zdroje a obohacovat se z pokladů Jeho milosti. „Církev ve své nauce, životě a bohoslužbě zvěčňuje a všem pokolením předává všechno, co sama je a v co věří“ (ibidem.).

Chtěl bych závěrem zdůraznit, že osobní víra roste a zraje v církevním společenství. Je pozoruhodné, že v Novém zákoně slovo „svatí“ označuje křesťany v jejich celku, ačkoli jistě ne všichni měli kvality potřebné k tomu, aby byli církví prohlášeni za svaté. Co měl tedy tento termín označovat? Skutečnost, že ti, kteří měli a žili víru ve zmrtvýchvstalého Krista, byli povoláni stát se opěrným bodem pro všechny ostatní a uvádět je tak do kontaktu s Osobou a Poselstvím Ježíše, jenž zjevuje tvář živého Boha. Platí to také pro nás: křesťan, který se nechává vést a postupně utvářet vírou církve i přes své slabosti, omezení a obtíže, stává se jakýmsi oknem, jež je otevřeno světlu živého Boha, dostává se mu tohoto světla a vnáší ho do světa. Blahoslavený Jan Pavel II. v encyklice Redemptoris missio prohlásil, že „misie obnovuje církev, upevňuje víru a křesťanskou identitu a vnáší novou horlivost a nové stimuly. Víra sílí předáváním!“ (n.2).

Dnes rozšířená tendence klást víru do soukromé sféry tedy protiřečí samotné její povaze. Potřebujeme církev, abychom byli ve víře utvrzováni a okoušeli Boží dary: Jeho Slovo, svátosti, oporu milosti a svědectví lásky. Takto se bude moci „já“ v církevním „my“ cítit současně adresátem a protagonistou události, která jej přesahuje; zkušenosti společenství s Bohem, jež je základem společenství mezi lidmi. Ve světě, kde se zdá, že vztahy mezi lidmi jsou regulovány individualismem, což je činí stále křehčími, nás víra volá k tomu, abychom byli Božím lidem, církví, nositeli lásky a společenství s Bohem pro celé lidstvo. Děkuji za pozornost.

Přeložil Milan Glaser

Další články z podrubriky Generální audience

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
10.2.21 Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity
10.2.21 Modlitba v každodenním životě
3.2.21 Papež: Dialog mezi náboženstvími ať je naším každodenním úsilím
3.2.21 Modlitba v liturgii
27.1.21 Papež: Ideologie, vydávaná za záchranu lidstva, může přivodit jeho zkázu



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti