Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   8. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

30.4.2004 

Privilegium kněžství

Myšlenka k evangeliu 4. neděle velikonoční/C

Tomáš Špidlík

Četl jsem nedávno v časopise sociologickou úvahu, která rozvíjela tuto myšlenku. Středověký řád trval dlouho. Drželo ho tzv. stavovské zřízení: stáli při sobě páni, proti nim města, obojí pak využívali nejslabší, tj. dělníky půdy i řemesla. Francouzská revoluce byla sice v podstatě buržoasní, bylo to vítězství měst nad pány. Ale otevřela cestu k dalšímu vývoji, k beztřídní společnosti. Velmi zdlouhavě, ale nakonec přede jen převládl v Evropě ideál: liberté, égalité, fraternité: svoboda, rovnost, bratrství.

Je tomu tak? O tom nemíním diskutovat. Ani bych se o tom nezmínil, kdyby k těmto úvahám nebyl autor přidal svůj vlastní závěr, týkající se eklesiologie, struktury církve. I ta se, podle něho, trochu přizpůsobila středověkému zřízení. Kněží a klerici se dobře zorganizovali jako vlastní nezávislý stav, s bohatými výsadami. A uvnitř církve se odstupňovaly další stavy: biskupové, kněží, řeholníci, laikové. Mezi ně se vykopaly nepřekročitelné hráze. A tento stav, jak říká autor, bohužel dnes ještě trvá. Církev tedy žije v protikladu se společností světskou, která je beztřídní. V církvi se naopak třídy udržují. Už to, že se tak úpěnlivě vyžaduje spolupráce laiků, dokazuje, že kněží se cítí něčím jiným, docela odlišným a jen neradi se zříkají zvláštního obleku a svých výsad, i těch, které nemají s kněžstvím nic společného.

Autor končí svou kritiku. Nic positivního nepředkládá. Opatrně se vyhnul otázce, v čem vidí podstatu katolického kněžství. Jiní by možná byli radikálnější. Ale to by je přivedlo k posledním důsledkům: kněžství je úřad, ale ne svátost. V demokratické společnosti jsou úřady volitelné a dočasné. Takové ovšem nejsou svátosti, proto se nějaká radikální demokratizace nedá vztahovat na katolické kněžství. V čem je tedy jeho tzv. nedemokratické privilegium?

Abychom si je uvědomili, musíme začít s demokratickými a nedemokratickými prvky v Bibli. Z jedné strany je tu velký dům pro Boží lid, jednotu a solidaritu všech. Všecky bez výjimky chce Bůh spasit a přivést k poznání pravdy (1 Kor 10,33). Ale kdy? Na konci věků. V dějinách volá Bůh lidi k sobě postupně, různě, nikoho stejně. Starozákonní Židé byli národ privilegovaný v Božích očích, dal jim přednost před mocnostmi Egypťanů, Syrů, Babyloňanů. Proč? Inspirovaní autoři nemají žádný jiný důvod k vysvětlení než ten motiv, který se v Písmu stále opakuje: povolání. Bůh povolal Abraháma a jeho syny, aby připravili cestu jeho Mesiáši, který pak povolá ostatní. Kristus to činí skrze církev: ale zase postupně. Některé národy už mají dlouhou křesťanskou tradici, jiné sotva začínají mít první styk s evangeliem. Analogické rozdíly jsou i mezi jednotlivými lidmi, třeba i členy jedné rodiny.

V dějinách spásy není tedy žádná jiná definitivní autorita než která je dána Božím povoláním. To pak je vždycky nevyzpytatelné a nečekané. Nedá se zařadit do psychologických nebo sociologických struktur.

Je v Itálii žertovná satirická knížka ?Páté evangelium?, která má -jak ironicky říká autor- opravit nedostatky posledních čtyř. Jedna z těchto oprav je tato: Když se Ježíš vrátil z hory, kde se modlil, nepovolal 12 apoštolů, jak se četlo dřív, ale předsedal schůzi, na které se 12 apoštolů demokraticky zvolilo. Je to lepší, dodává autor, ale přidává, že se bude musit brzy najít ještě ?Šesté evangelium?, aby odstranilo poslední nelogičnost: on sám byl poslán Otcem, aby spasil svět. Aby to bylo důsledné, musí být i on zvolen od světa, pak teprve bude pravým Mesiášem.

Ironie tu slouží k tomu, aby ukázala absurdnost všech struktur církve, které nevycházejí z Boží iniciativy. Ta se pak zvlášť projevuje v povolání těch, kdo mají mít apoštolskou kněžskou funkci. Ale jak se pozná, že ji někdo má? Církve soudí v tomto případě podle své 2.000-leté tradice. Ta ovšem není jenom lidská zkušenost, ale především asistence Ducha svatého.

Dělá tedy Duch sv. ?třídy? mezi věřícími? Záludná otázka. Slovo ?třída? je v této souvislosti nejen nesympatické, ale i špatně použité. Tím, že jsou v jednom organickém těle různé funkce, nevznikají třídy. Oko je orgán, kterým vidíme, uchem slyšíme. Ale nejsou to třídy. A ve společnosti, i kdyby byla dokonale beztřídní, budou mít svou zvláštní funkci lékaři, právníci, dělníci u strojů atd.

Církev je ?tělo Kristovo? a společnost. Jsou v ní různé funkce. Kněžství pak je funkcí. Každá vážná funkce pak vyžaduje respekt. Není to úcta k jedinci jako takovému, ale ke společnosti, k organizaci, kterou zastupuje. Jen v této souvislosti se chápe, že vidí lidé kněze ve zvláštním světle. Vidí v něm církev a v církvi Krista. Dobře si jsou vědomi i toho, že to není totéž, co osobní dokonalost. K dokonalosti pak jsou povoláni všichni. Tam se nerozlišují ?třídy?, ale stupně. Rozdíl mezi těmi dvěma slovy je značný. ?Třída? je něco uzavřeného, odděleného, stupeň naopak znamená, že se stále přechází z jednoho ke druhému, že ten, kdo je na nižším, je povolán, aby vystoupil výš. Je i kněžství stupeň? Řekli jsme, že je to funkce, ale v jistém smyslu je to i stupeň. Je to dar církvi putující k poslední dokonalosti. Až dojde k poslednímu stadiu nebeského Jeruzaléma, uskuteční se univerzální kněžství všech věřících, povolaní se stanou vyvolenými v plnosti Krista.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti