Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   27. 6. 2022

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

19.7.2009 

Bůh se vrátil (v Evropě ještě ne!)

Josef Koláček

Na globální ?sociální burze?, která sahá od New Yorku po Londýn a prochází přes Dillí, Peking a Buenos Aires, Bůh zaznamenává ?vzestup?. Potvrzuje to rozsáhlý průzkum veřejného mínění, který provedli a zveřejnili John Micklethwait, ředitel vlivného magazínu Economist a washingtonský dopisovatel týdeníku British, Adrian Wooldridge. Ten druhý je ateistou a ten první katolíkem. Spojili se k provedení diagnózy začátku třetího tisíciletí: God is back, Bůh se vrátil, anebo globální oživení víry v Boha proměňuje svět, (vydalo The Penguin Press, str. 405). Právě titul knihy podněcuje diskuzi v anglosaských hromadných sdělovacích prostředcích. A kdo ví, proč se ve velkých italských denících, které citují z Ekonomistu každou podnětnou poznámku (české na tom nejsou lépe) neobjevila zpráva, kterou tento nejdůležitější světový ekonomický magazín konstatoval. Bez laicistického šíření paniky, spíše s jistou sympatií konstatuje, že je nutno považovat za mrtvou formuli ?sekularizace + modernost = konec náboženství. ?I proslulý sociolog Petr Berger změnil názor už před nějakým časem,? zdůrazňuje Micklethwait, v interwiev pro časopis anglických zednářů New Humanist.
Práce těch dvou z ekonomistu probíhá po dvou kolejích: na jedné straně dokumentuje, že ?náboženství nezmizelo, nýbrž ze se stalo partnerem v různých oblastech a způsobech modernosti, a že se s nimi nijak nedostává do rozporu?. Na druhé straně konfrontuje rozsáhleji ?evropský? model vztahů mezi vírou a státem, poznamenaný francouzskou laicité, s americkým modelem odloučení (avšak nikoliv zuřivého boje) mezi posvátným a světským. Evropští laici zastávají, či spíše do omrzení papouškují názory francouzských revolucionářů z konce 18. století, že náboženství je prvkem ancien regime (starého režimu), něco proti rozumu, proti demokracii a proti liberální emancipaci ? argumentuje Mickelthwait. A zatím evangelikální americké hnutí dokazuje, že vyvěrá spolu s demokratickými hodnotami.

Pro Telegraph je kniha God is back úchvatná. Začíná vylíčením ?domací? církve v Číně. ? Společenství vedené mladými Číňany, kteří pracují v oboru technologie. Jejími členy jsou badatelé, univerzitní docenti a různí noví boháči,? podtrhl Mickelthwait během debat v Carnagie Council v New Yorku. Jinde je podobná situace. V Turecku a v Indii se stávají křesťany ponejvíce příslušníci onoho vzdělaného středního stavu, jaký si přáli mít Nehru a Atatürk, ale oběma ani ve snu nenapadlo, že by se právě oni obrátili ke křesťanské víře v Boha.
Oba autoři mají vyhraněnou tezi. Zásadně nesouhlasí s evropskými laiky, kteří zastávají názor, že Bůh je mrtev, že je pro lidi zbytečný a že náboženství není slučitelné s moderností. Naopak říkají, že ?náboženství hraje stále důležitější roli ve veřejném intelektuálním životě, jak dokazují nevybíravé útoky na Benedikta XVI., ale i neočekávaný souhlas s jeho názory. Příkladem může být jeho poslední encyklika ?Caritas in veritate?. A proč hraje náboženství stále důležitější roli? Hlavním důvodem je, že se s moderností prosadil náboženský pluralismus, totiž ?náboženství se stalo otázkou volby?. A tedy oživení náboženství způsobují tytéž dva prvky, které přivedly k úspěchu kapitalismus trhu: soutěž a volba.

Ve svém pečlivém historicko-filozofickém zkoumání identifikuje, rozpoznává rozhodující údobí pro tento ?návrat Boha? na světovou scénu. Sedmdesátá léta byla rozhodující, argumentuje ředitel Ekonomistu. Došlo k revoluci v Iránu, byl zvolen polský papež, nositel velmi silného myšlení, ve Spojených státech se vytvořila ?mravní většina?, přišel president born-again (Reagan, znovuzrozený), sílící náboženský prvek ve střetnutích na Blízkém východě, prosazování hinduistického fundamentalismu v Indii.

Tváří v tvář tomu všemu Evropa ? na rozdíl od USA ? nebyla s to vypracovat názor, že Bůh není mrtev, jak prorokovala proslulá obálka Time v roce 1966. Micklethwait poznamenává: ?Evropané jednohlasně mysleli, že modernost by měla odsunout náboženství na okraj společnosti. Karl Marx je nazýval opiem lidu. Sigismund Freud je odmítal jako neurózu. Darwin se opustil do boje s ideou, že Bůh existuje. Sartre protestoval proti neexistenci Boha.?

A dnes různá náboženství nahánějí strach?
Zamyslíte-li se nad jejich normálními dimenzemi, odpovídají oba autoři, jsou náramným přínosem pro blahobyt společnosti. Micklethwait uvádí historické příklady. Ve východní Evropě mělo náboženství funkci paklíče, aby otevřelo post-komunistický svět, protože posloužilo jako opěrný bod nespokojenosti. V Polsku nebo v Latinské Americe byla církev ohniskem intelektuálního odporu a disidentů. Jiné zjednodušení: kdyby se v městě Philadelfia (ale mohly by se uvádět jiné oblasti chudých ve světě, kde pracují tisíce misionářů nebo středisek Charity v našich metropolích), chtěli obejít bez těchto nábožensky motivovaných pomocných akcí, musel by stát vyplatit ročně 250 milionů dolarů, aby zaručil tytéž služby.
Nakonec Wooldrige, který je ateistou, uvádí jiný důvod rostoucího zájmu o náboženství: ?Rozšíření biotechnologie ? umělé oplodnění, klonování, kmenové buňky a ostatní ? vyvolává základní otázky o tom, kdy začíná život, jaký je jeho smysl a hodnota. Pokrok vědy je nijak nezmenšuje ani neodstraňuje, dává jen podnět ke zvyšování náboženských debat.

?Pokrok je prozřetelnost bez Boha,? píše Chesterton. ?Je to taková zvláštní teorie, že všechno je založeno na náhodě, ale náhodou všechno vždycky dopadne dobře. Tenhle ateistický optimismus je založen na představě nekonečného řetězce zázračných náhod, mnohem zázračnějších než jsou skutečné zázraky.?
?Pokrok nikdy nebyl nic jiného než pronásledování obyčejného člověk. Zdá se, že nezbylo už nic normálního, co by se dalo normálnímu člověku sebrat.?
?Moderní svět je plný dogmatiků, kteří ani netuší, že se drží dogmat. Považuje se za dogmatické, jestliže někdo soudí, že lze dosáhnout dokonalosti jenom po smrti. Považuje se za naprosto nedogmatické, že se lidská společnost stále zdokonaluje. Přitom představa pokroku je stejně nedokazatelná jako představa nesmrtelnosti a z přísně racionálního hlediska jsou obě stejně nepravděpodobné.?

Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
21.4.12 Průzkum chicagské univerzity: nejvíce ateistů ve východním Německu
13.4.12 Kard. Pell diskutoval s ateistou Dawkinsem
20.7.09 Bůh, malá historie Největšího
1.2.09 Ateismus nepotřebuje reklamu
9.1.09 Kampaň za ateismus



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2022 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv červen 22
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti