VaticanNews.va

   26. 5. 2019

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.5743
Poslechem z webových stránek.3613
Četbou textů na webových stránkách.5774
Poslechem i četbou.3419


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Ježíšův pokoj je jako hlubina v moři, jehož hladinou zmítají vlny

Kardinál Sarah: Ďábel rozsévá pochybnosti, Bůh však církev neopouští

Není klerikalismus jako klerikalismus


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Seriály

 O Kompendiu sociálního učení církve 

6.11.2007 

O Kompendiu sociálního učení církve, 13.část

Kapitola sedmá: Ekonomický život, první část

Pavel Jajtner

Ve Starém zákoně se objevují dva postoje k hmotným statkům a bohatství. Na jedné straně je to pozitivní hodnocení materiálních statků, které jsou k životu nezbytné. V takovém případě je hojnost (nikoli bohatství nebo luxus) vnímána jako Boží požehnání. V mudroslovných knihách Písma se chudoba popisuje jako jeden z negativních následků lenosti a nedostatku přičinlivosti (srov. Přísl 10,4), ale také jako přirozená záležitost (srov. Přísl 22,2).
Na druhé straně jsou hmotné statky a bohatství odsuzovány: Nikoliv však samy o sobě, nýbrž kvůli nesprávnému nakládání s nimi. Prorocká tradice pranýřuje podvody, lichvu, vykořisťování, křiklavé formy nespravedlnosti především na účet těch nejchudších (srov. Iz 58,3-11; Jer 7,4-7; Oz 4,1-2; Am 2,6-7; Mich 2,1-2).
Každý člověk, osvobozený od zla a opětně uvedený do společenství s Bohem, může s pomocí jeho Ducha pokračovat v Ježíšově díle: usilovat o spravedlnost vůči chudým, podporovat utiskované, utěšovat zarmoucené, aktivně usilovat o nastolení nového sociálního pořádku, v němž by se člověku nabízelo reálné řešení problému materiální chudoby a kde by byly co nejúčinněji vyloučeny ty síly, které brání nejchudším vyjít ze své bídy a nesvobody.
Hospodářské aktivity a hmotný pokrok musí sloužit člověku a společnosti. Jestliže se těmto záležitostem člověk věnuje s vírou, nadějí a láskou Kristova učedníka, pak se také tato oblast lidského a společenského života může proměňovat v místo spásy a posvěcení.

Statky, i když jsou vlastněny oprávněně, si stále podržují univerzální určení. Je nemorální každá forma nepatřičného hromadění statků, které je v otevřeném protikladu k jejich univerzálnímu určení, jež Hospodin dal všem statkům. Křesťanská spása totiž představuje úplné osvobození člověka, osvobození z nouze, ale také osvobození vzhledem k vlastnictví samotnému: Kořenem všeho zla je láska k penězům. Mnoho těch, kteří se po nich pachtili, zbloudilo ve víře.
Vztah mezi morálkou a ekonomikou je nezbytný a niterný. Ekonomická aktivita a mravní jednání se vzájemně vnitřně prostupují. Nezbytné rozlišování mezi morálkou a ekonomií neznamená oddělování obou oblastí, nýbrž vyplývá z jejich významné vzájemnosti.
Předmětem ekonomiky je vytváření bohatství a jeho postupné zvyšování jak co do množství, tak i co do kvality. Takové vytváření bohatství je mravně správné, je-li zaměřeno k celkovému rozvoji člověka v solidaritě a k rozvoji společnosti, v níž tento člověk žije a působí. Rozvoj totiž nelze redukovat pouze na pouhé hromadění statků a služeb.

Sociální nauka církve považuje svobodu osoby na ekonomickém poli za základní hodnotu a za nezcizitelné právo, které je nutno podporovat a chránit.
Podnikání musí sloužit společnému dobru společnosti vytvářením užitečných statků a služeb.
Sociální nauka církve uznává oprávněnost zisku jako prvního kritéria správné funkce podniku: ?Vyrábí-li podnik se ziskem, znamená to, že se správně uplatňují kritéria produkce.
Jestliže při vyvíjení ekonomické a finanční aktivity je zaměření na spravedlivý zisk přijatelné, pak používání lichvy je morálně odsouzeno: ?Ti, kdo při obchodování používají lichvářských a vykořisťovatelských metod, které vyvolávají hlad a smrt jejich bratří, nepřímo páchají vraždu, za kterou jsou odpovědni.?
Podnikatelé a ředitelé se nesmějí zaměřovat výhradně na dosahování ekonomického cíle podnikání, na ekonomickou efektivitu, na požadavky ?péče? o kapitál jako souhrn výrobních prostředků, protože právě jim přísluší zvláštní a prvořadá povinnost týkající se konkrétního respektování lidské důstojnosti pracovníků, kteří v daném podniků působí.

Každý ekonomický subjekt, jednotlivec i společnost, musí usilovat o určitou strategii, aby veškeré zdroje využíval co nejšetrnějším způsobem, jak tomu velí nezbytnost principu hospodárnosti. Na tomto principu a na celkové výkonnosti ekonomického systému závisí pak účinné řešení obecného a zásadního problému omezenosti zdrojů ve vztahu k soukromým i veřejným potřebám jednotlivců a společnosti.

Další články z podrubriky O Kompendiu sociálního učení církve

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
21.11.17 Odboráři na vatikánské konferenci
10.10.16 Docat aneb What to do?
22.11.13 Papež František o mystice v sociální nauce církve
17.6.11 Seminář o etice podnikání
16.5.11 Benedikt XVI. k účastníkům kongresu o sociálním učení církve



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2019 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež: Interrupce nikdy není odpovědí, kterou ženy a rodiny hledají

Svatý otec: Nadále přijímejte Pánovu lásku do sebe a mezi sebe

Jmenován nový předseda Papežské rady pro mezináboženský dialog

Papež přijal biřmovance z Janova

Papež: Potřebujeme kulturu života a adopcí

Papež František: Rozvíjejte dialog s moderním uměním

František: Kopaná je nejkrásnější hra na světě, ale je to můj osobní názor!

Římský biskup přijal bulharskou a severomakedonskou delegaci

Budování míru začíná od rozdávání chleba chudým

Papež: Bůh dává církvi růst tím, že něco odnímá, nikoli přidává

Papež k velvyslanců: Pozornost k nejzranitelnějším má jméno. Bratrství!

Vatikánská schůzka o nových médiích: Promlouvat k člověku tam, kde právě je

 Nově na webu
Svatý otec: Evangelium učí, že problémy se v církvi neřeší podle připraveného receptu

Publicistika: Není klerikalismus jako klerikalismus

Publicistika: O spirituální dimenzi západního malířství

Rozhovory: Uvykli jsme nadávkám – nahraďme je „mystikou respektu“!

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv květen 19
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Mystikou společného „my“ překonáme osvícenskou logiku

Lidské bratrství

Nemůžeme si dovolit uprostřed soužení ztrácet víru