VaticanNews.va

   23. 2. 2020

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.6583
Poslechem z webových stránek.4037
Četbou textů na webových stránkách.6447
Poslechem i četbou.3793


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Turínské plátno poprvé přezkoumal plastický chirurg

Být křesťanem znamená přijímat Ježíšovu cestu pokory

Papež: Tichost spojuje, hněv rozděluje


Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Seriály

 O Kompendiu sociálního učení církve 

6.11.2007 

O Kompendiu sociálního učení církve, 13.část

Kapitola sedmá: Ekonomický život, první část

Pavel Jajtner

Ve Starém zákoně se objevují dva postoje k hmotným statkům a bohatství. Na jedné straně je to pozitivní hodnocení materiálních statků, které jsou k životu nezbytné. V takovém případě je hojnost (nikoli bohatství nebo luxus) vnímána jako Boží požehnání. V mudroslovných knihách Písma se chudoba popisuje jako jeden z negativních následků lenosti a nedostatku přičinlivosti (srov. Přísl 10,4), ale také jako přirozená záležitost (srov. Přísl 22,2).
Na druhé straně jsou hmotné statky a bohatství odsuzovány: Nikoliv však samy o sobě, nýbrž kvůli nesprávnému nakládání s nimi. Prorocká tradice pranýřuje podvody, lichvu, vykořisťování, křiklavé formy nespravedlnosti především na účet těch nejchudších (srov. Iz 58,3-11; Jer 7,4-7; Oz 4,1-2; Am 2,6-7; Mich 2,1-2).
Každý člověk, osvobozený od zla a opětně uvedený do společenství s Bohem, může s pomocí jeho Ducha pokračovat v Ježíšově díle: usilovat o spravedlnost vůči chudým, podporovat utiskované, utěšovat zarmoucené, aktivně usilovat o nastolení nového sociálního pořádku, v němž by se člověku nabízelo reálné řešení problému materiální chudoby a kde by byly co nejúčinněji vyloučeny ty síly, které brání nejchudším vyjít ze své bídy a nesvobody.
Hospodářské aktivity a hmotný pokrok musí sloužit člověku a společnosti. Jestliže se těmto záležitostem člověk věnuje s vírou, nadějí a láskou Kristova učedníka, pak se také tato oblast lidského a společenského života může proměňovat v místo spásy a posvěcení.

Statky, i když jsou vlastněny oprávněně, si stále podržují univerzální určení. Je nemorální každá forma nepatřičného hromadění statků, které je v otevřeném protikladu k jejich univerzálnímu určení, jež Hospodin dal všem statkům. Křesťanská spása totiž představuje úplné osvobození člověka, osvobození z nouze, ale také osvobození vzhledem k vlastnictví samotnému: Kořenem všeho zla je láska k penězům. Mnoho těch, kteří se po nich pachtili, zbloudilo ve víře.
Vztah mezi morálkou a ekonomikou je nezbytný a niterný. Ekonomická aktivita a mravní jednání se vzájemně vnitřně prostupují. Nezbytné rozlišování mezi morálkou a ekonomií neznamená oddělování obou oblastí, nýbrž vyplývá z jejich významné vzájemnosti.
Předmětem ekonomiky je vytváření bohatství a jeho postupné zvyšování jak co do množství, tak i co do kvality. Takové vytváření bohatství je mravně správné, je-li zaměřeno k celkovému rozvoji člověka v solidaritě a k rozvoji společnosti, v níž tento člověk žije a působí. Rozvoj totiž nelze redukovat pouze na pouhé hromadění statků a služeb.

Sociální nauka církve považuje svobodu osoby na ekonomickém poli za základní hodnotu a za nezcizitelné právo, které je nutno podporovat a chránit.
Podnikání musí sloužit společnému dobru společnosti vytvářením užitečných statků a služeb.
Sociální nauka církve uznává oprávněnost zisku jako prvního kritéria správné funkce podniku: ?Vyrábí-li podnik se ziskem, znamená to, že se správně uplatňují kritéria produkce.
Jestliže při vyvíjení ekonomické a finanční aktivity je zaměření na spravedlivý zisk přijatelné, pak používání lichvy je morálně odsouzeno: ?Ti, kdo při obchodování používají lichvářských a vykořisťovatelských metod, které vyvolávají hlad a smrt jejich bratří, nepřímo páchají vraždu, za kterou jsou odpovědni.?
Podnikatelé a ředitelé se nesmějí zaměřovat výhradně na dosahování ekonomického cíle podnikání, na ekonomickou efektivitu, na požadavky ?péče? o kapitál jako souhrn výrobních prostředků, protože právě jim přísluší zvláštní a prvořadá povinnost týkající se konkrétního respektování lidské důstojnosti pracovníků, kteří v daném podniků působí.

Každý ekonomický subjekt, jednotlivec i společnost, musí usilovat o určitou strategii, aby veškeré zdroje využíval co nejšetrnějším způsobem, jak tomu velí nezbytnost principu hospodárnosti. Na tomto principu a na celkové výkonnosti ekonomického systému závisí pak účinné řešení obecného a zásadního problému omezenosti zdrojů ve vztahu k soukromým i veřejným potřebám jednotlivců a společnosti.

Další články z podrubriky O Kompendiu sociálního učení církve

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
4.6.19 Papež vystoupil na summitu amerických soudců
21.11.17 Odboráři na vatikánské konferenci
10.10.16 Docat aneb What to do?
22.11.13 Papež František o mystice v sociální nauce církve
17.6.11 Seminář o etice podnikání



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2020 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Blíží se beatifikace mladého počítačového génia Carla Acutise a salvadorského mučedníka Rutilia Grade SJ

Prezident Ázerbájdžánu navštívil papeže

Papež není liberální, nýbrž radikální – říká kardinál Kasper

Patriarcha Sako: Lidé jsou unaveni schůzováním a řečmi, čekají na skutky

Hlásat evangelium skrze kaligrafii

Francouzská biskupská konference k případu zesnulého Jeana Vaniera

Papež: Účelem kanonického trestu je dobro viníka

Východiskem vzájemných vztahů je Boží milost, řekl papež pravoslavné delegaci

Apoštolský vikář Anatolie: Sním o mezinárodním středomořském lyceu

Být křesťanem znamená přijímat Ježíšovu cestu pokory

Papež: Mějme odvahu dobře zaplatit vychovatelům

Otevření archivů: Dokumenty prokáží úsilí Pia XII. o záchranu Židů během šoa

 Nově na webu
Svatý otec: O blahoslavenstvích – Blahoslavení tiší

Publicistika: O osvobozující milosti

Publicistika: Příspěvek do diskuse o kněžském celibátu v synovské poslušnosti papeži

Rozhovory: Papež vybízí k rozhořčení - nesmíme si zvykat na zlo

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv únor 20
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829 

Starší zprávy >

Náš tip

Žena je vrcholem tvorstva, z ní plyne spása

Miguel Ángel Fiorito S.I. - Mistr dialogu

Admirabile signum