Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   9. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

26.12.2003 

Každým dobrým skutkem vstupuje Bůh do světa

Myšlenka ke svátku Svaté rodiny

Tomáš Špidlík

?Doba vánoční milá už se k nám zas sklání?? Zpívávalo se to s vroucností. Platí to ještě dnes? Kdosi poznamenal ironicky: ?Boží hod vánoční ? bývalo dříve psáno v kalendáři na den 25. prosince; dnes se to Boží škrtnulo a zůstává jenom hod ? ve smyslu hodování.? Poznámka je vtipná, ale je přesto neúplná. Klade proti sobě dvojí pojetí svátku: náboženské, božské a profánní, lidské. Ve skutečnosti jsou křesťanské Vánoce svátkem božsko-lidským, Boha, který se stal člověkem. To ovšem má velké důsledky pro pojetí Boha i člověka. Oba se tu zjevují v nečekané velikosti.

Nejsou jenom křesťané, kteří věří v Boha. Je to pojem všeobecný pro všechna náboženství i pro filosofii. Všeobecná náboženská pravda se vyjadřuje výrazem, že Bůh bydlí na nebesích, nebo alespoň na nějakých nepřístupných místech. Nemá zájem o to, aby se k nám přibližoval. Náboženští lidé se však hledí utíkat k němu ve svých pozemských nesnázích a po smrti doufají, že v jeho světě najdou věčné bydliště, daleko od země. Filosofie ten protiklad ještě přiostřila. Pro klasické řecké myslitele ? Platóna a Aristotela ? se Bůh světem zabývat nemůže, přestal by být pouhý duch a čistý ideál, ke kterému se snažíme povznést i my. Boha na zem snížili materialističtí stoikové. Udělali z něho zákon přírody. Tím však přestal být Bohem.

Křesťanství je zásadně jiné poselství. Věří v Boha Otce na nebesích, bydlícího v nepřístupném světle. Ale týž nepřístupný Bůh se svobodně rozhodl sestoupit na zemi a stal se mezi lidmi člověkem. Zakladatel ruského marxismu Belinskij k tomu nakonec došel svým osobním zážitkem. Na počátku přestal věřit v Boha. Přijal všeobecný materialistický názor, že myšlenka na Boha odvádí lidi od zájmu pro svět, ve kterém žijí. Náboženství je tedy nejenom neužitečné, ale i škodlivé. Co se však stane, když se celý zájem člověka soustředí na zemi? Nemůže zůstat tak zaslepený, aby neviděl, kolik je na zemi trápení a že tu přes všechny krásné teorie o lepším uspořádání společnosti nakonec zvítězí smrt. Škodlivé je na ni myslet, ale stejně škodlivé je myslet na věčnost u nebeského Boha. Jak tedy vyřešit tento rozpor?

Došel k závěru křesťanského vyznání. Myšlenka na absolutního Boha, jak píše, nemůže potěšit lidi, kteří zde na zemi trpí a umírají. Utíkat se k němu naopak znamená nemilovat svět a pohrdat jeho dlouhými dějinami, plnými rozmanitostí. K záchraně našeho světa bylo zapotřebí, aby do něho Bůh sestoupil, aby se narodil, umřel a vstal z mrtvých. Píše: ?K obnově lidstva bylo zapotřebí, aby chaos smrti a záhuby přijal zprávu slova Syna člověka, slov plných milosti: Pojďte ke mně všichni, kteří pracujete a lopotíte se, a já vás občerstvím (Mt 11, 28).? Ale tím vyvstává dvojí problém: Bůh, který sestoupí do světa a stane se člověkem, zůstává ještě pravým Bohem? A současně: člověk, který je Bůh, je skutečný člověk? Filosoficky bychom ten problém nikdy nevyřešili. Ale přijmeme-li víru, ta nám ukáže, že se tu i Bůh i člověk zjeví ve své pravé velikosti.

Přemýšlením dojdeme snadno k tomu, že je Bůh ideál, ke kterému se naše myšlení upírá. Ale pouhým rozumem z toho neodvodíme, že je Bůh láska. Ta se nám zjevila jeho vtělením. V Exerciciích sv. Ignáce se udává způsob, jak po lidsku rozjímat o tom tajemství, které převyšuje naše vnímání. Máme si představit tři božské Osoby, jak na nebi spolu rozmlouvají. Na zemi Ježíš s lidmi mluvil. Ale, jak poznamenává Sergej Bulgakov, nemůže být rozpor mezi tím, co činí Bůh na zemi, a jeho bytostí na nebi. I tam, řečeno lidsky, tři božské Osoby jsou ve vzájemném věčném dialogu. Jaké je téma tohoto rozhovoru? Svatý Ignác jej představuje v tomto smyslu: ?Pozorujme tři božské Osoby na trůnu jejich božského majestátu, jak mají před očima celý povrch země a jeho plochu a vidí všechny lidi v jejich zaslepenosti? Řeknou si tedy: Učiňme spásu lidského pokolení!? Je zajímavé, že podobným způsobem interpretuje světoznámý Rublovův obraz Nejsvětější Trojice i Pavel Evdokimov. Píše: ?Tři Osoby jsou v rozhovoru a předmětem tohoto rozhovoru by mohl být text sv. Jana (3, 16): Tak Bůh miloval svět, že dal svého jednorozeného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný.? Tu se tedy zjevuje Bůh ve své opravdové velikosti, tj. jako láska.

Ale při Vtělení se zjevuje i opravdová velikost člověka. Považujeme za velikány ty, kdo něco velikého vykonali. Může to být ve smyslu fyzickém i morálním: velká stavba, umělecké dílo, skutek pro národ a lidstvo? Není radno porovnávat, co je více nebo méně vyšší. Přesto však je jeden čin, nad který si nedovedeme nic vyššího představit. Obyčejné děvče z Nazaretu, Maria, přisvědčila k hlasu anděla, počala z Ducha svatého a stala se Bohorodičkou, porodila v Betlémě Bohočlověka. Existuje starý hymnus složený sv. Janem z Damašku, který opěvuje Marii slovy: ?Z tebe se raduje všecko stvoření.? Je to ilustrováno i na ikonách. Bývá tam namalována rajská zahrada, nádherný chrám, řada světců a světic. Ve všem tom se zjevuje velikost Božího díla ve světě, v umění, ve svatosti lidí. Ale uprostřed na trůně sedí Bohorodička. Co většího v lidské důstojnosti může být než to? Nic. A přece privilegium Panny Marie není něčím naprosto izolovaným. V omezené míře máme na něm podíl my všichni. Každý dobrý skutek je totiž dílo Boží milosti a člověka současně. Dobrým skutkem tedy vstupuje Bůh do světa a člověk, který jej vykonal, má v jistém stupni funkci Bohorodičky. Zjevuje se tedy v něm pravá lidská velikost.

Mluví se dnes mnoho o lidských právech a stále se konstatuje, jak jsou nedodržovaná. Nedivme se tomu. Tam, kde se ztrácí smysl pro důstojnost Boží, ztrácí se i důstojnost lidská. Křesťanské Vánoce jsou svátek, kdy bychom si měli obojí připomenout a prožít.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti